archivnet.hu
Publikálta: archivnet.hu (https://www.archivnet.hu)

Címlap > A gumibothasználat politikailag visszahat, káros

A gumibothasználat politikailag visszahat, káros [1]

„Tájékoztató jelentés a beat-együttesek fellépésével kapcsolatos eseményekről.”

„A zenekar tagjainak egyes megnyilvánulásai (az énekesnő a földön vonaglott, a dobos a dobverőket a közönség közé dobta, az egyik zenekar tagjai úgy néztek ki, mint a majmok – hosszú haj –, állandó jelleggel pózoltak), a „forró zene” mellett alkalmasak voltak a tömeghangulat olymérvű felfokozására, hogy egyesek önkívületi állapotba estek, vergődtek, lökdösték egymást, vetkőztek, stb.”

Bevezetés 

„A Kisstadionban a közönség többségének viselkedésére az volt a jellemző, hogy mindenekelőtt a műsor második részében egyes „vad" számok előadása közben, a fiatalok többsége extázisba került. Elsősorban a pénteki és a hétfői előadásokon volt megfigyelhető jelentősebb rendzavarás: papírégetés, székek dobálása, vetkőzés, a szokásosnál nagyobb mérvű 'artikulátlan' üvöltözés."

1967. július 7-én késő este a Thököly úton valóságos összetűzés történt [popup title="fiatalok egy népesebb csoportja és a rendőrök között." format="Default click" activate="click" close text="„Július 7-én 22 óra után [...] a Thököly úton huligánok szemétkukákat dobáltak az úttestre, néhány helyen leszaggatták a szemétgyűjtő ládákat, azokat dobálták, köveket dobtak a rendőrök és a lovak, valamint az URH gépkocsik felé, több ló megijedt, a fellocsolt és csúszós úttesten két ló elesett, egy rendőr és a lova megsérült. Néhány üveget a rendőrautókhoz dobtak, az intézkedő rendőrök felé becsmérlő kijelentések, fütty-koncert hangzott el. Ebben a kritikus helyzetben csak határozott fellépés segíthetett, ennek hiányában az események tovább fajulhattak, és kimenetelük bizonytalan lehetett volna.”"] A Kisstadionban ezen a napon került sor 

Millie Small
[X] Millie Small (1946-), eredeti nevén Millicent Small, jamaicai származású énekesnő. Első nagy sikere a My Boy Lollipop, 1964-ben. Bluebeat stílusban énekelt slágere mind az USA-ban, mind Angliában a listák csúcsát ostromolta. Dalai a ska és a reggae stílus előfutárai voltak. Későbbi a Sweet William and Bloodshot Eyes című számai is sikeresek voltak főként Angliában, ám ezek már közel sem hoztak számára akkor hírnevet, mint az említett 1964-es. Július 10-én, hétfőn, ismét az ő koncertje zárta rendezvényt.
 koncertjére, majd 8-án és 9-én a híres
The Spencer Davis Group 
[X] A Spencer Davis Group (SDG) 1963-ban alakult Birminghamben. A kvartett egy rhythm and blues formáció volt, erős blues alapokkal. Olyan ősök zenéjét játszották, mint Big Bill Broonzy, John Lee Hooker vagy Leadbelly. Az együttes leghíresebb alakja, Steve Winwood (orgona, ének), az ő rekedtes, éles blues hangja adta az együttes arculatát, de Spencer Davis (gitár, szájharmónika) volt a névadó és a vezér. Mellettük Pete York (dob) és Steve Winwood bátyja, Muff Winwood (basszusgitár) volt tagja a zenekarnak. Az együttes lelke és igazi vezéregyénisége Steve Winwood volt, aki bátyjával együtt 1967-ben kivált a zenekarból. Legnagyobb slágereik a Keep On Running (1965), a Somebody Help Me (1966), I'm a Man (1966) és az akkoriban szinte mindenki által ismert Gimme Some Lovin (1966). Az SDG 1967-es feloszlás után Spencer Davis nem hagyta annyiban a dolgot, és létrehozta a Spencer Davis Group II-t, amely nem volt hosszú életű, annál sikeresebb lett a Winwood testvérek által alapított Traffic zenekar, amely 1968. június 29-én koncertezett a Kisstadionban.
is fellépett, de zavargásra csak az első napon,
pénteken került sor.
[X] A négy egymást követő napon az Országos Rendező Iroda (ORI) szervezésében lebonyolított koncerteket a jelentés szerint összesen 47 ezren tekintették, amelynek biztosítását a rendőrség utólag elégtelennek ítélte és a rendzavarások miatt az ORI szervezőit tette felelőssé.
 A fiatalok elégedetlenségének kiváltója az volt, hogy a koncert a tervezettnél korábban, hirtelen „villanyoltással" ért véget, mivel a belügyi szervek veszélyesnek ítélték meg a felszabadultan szórakozó fiatalok viselkedését, amiért a zenekar előadásmódját és a zenészek kinézetét okolták. Valójában a rendőrök nem tudták kezelni a helyzetet, és valószínűleg először hallottak élőben nyugati beat zenekart:

„A zenekar tagjainak egyes megnyilvánulásai (az énekesnő a földön vonaglott, a dobos a dobverőket a közönség közé dobta, az egyik zenekar tagjai úgy néztek ki, mint a majmok - hosszú haj -, állandó jelleggel pózoltak), a „forró zene" mellett alkalmasak voltak a tömeghangulat olymérvű felfokozására, hogy egyesek önkívületi állapotba estek, vergődtek, lökdösték egymást, vetkőztek, stb." Továbbá hozzátették: „a hangulatot az is befolyásolta, hogy a közönség jórésze megcsalva érezte magát, a magas helyárakért nyújtott rövid műsoridő miatt."

Az idézett jelentés nem számolt be arról, hogy hány fő vett részt a koncert utáni tüntetésben, de a

kivezényelt karhatalmi alakulatok URH gépkocsik és lovasrendőrök segítségével 
[X] Hogy pontosan mekkora rendőri erőt vetettek be, arról a jelentés nem számolt be, így csupán az előállítottak számából lehet következtetni arra, hogy a kivezényelt egységek száma elérte a több száz főt vagy az ezres nagyságrendet.
tudták csak megfékezni a kukákat borogató, a kivonuló rendőrökre köveket és üvegeket dobáló fiatalok csoportjait. A „határozott" rendőri fellépés következtében 122 főt állítottak elő, akikből 96-ot rendőrhatósági figyelmeztetés után elengedtek, 26 embert garázdaság és hivatalos személy elleni erőszak miatt 10-től 30 napig terjedő elzárásra ítéltek.
Az előállítottak nagy többségben 16 és 20 év közötti általános és középiskolás tanulók voltak, de akadt közöttük egyetemista is. 
[X] A jelentés megjegyezte, hogy az előállítottak közül kilencen büntetett előéletűek voltak.
A jelentés egy rendőrt és lovát kivéve nem szól sérültekről, ám a renitens fiatalok körében ez bizonyára elkerülhetetlen volt.

Galéria megtekintése [2]
Nagyítás Képgaléria megtekintése [2]

Az eseményekről a Népszabadság is beszámolt 1967. július 11-én. A „Tombolók" című cikkben leírták, hogy fiatalok csoportjai újságokból fáklyákat égettek, és „padlapokat" gyújtogattak a koncert alatt, majd a koncert után szemetes kukákat borogattak, és kirakatokat törtek be. Méltatták a rendőrség kemény fellépést a huligánokkal szemben, és a beatzene rajongóit egyenesen gyenge idegzetűeknek nevezték. A következő oldalon egy másik cikkben beszámoltak arról, hogy az ominózus hétvégén a szokásosnál lényegesen hűvösebb idő ellenére rekordot döntött az országba beutazó turisták száma, amelyet nem hoztak, a propagandának megfelelően nyilván nem is hozhattak összefüggésbe a népszerű SDG koncertsorozattal, sokkal inkább a [popup title="bővülő idegenforgalmi lehetőségeket méltatták." format="Default click" activate="click" close text="„A változékony időjárás ellenére [...] szombaton 91 ezer, vasárnap 72 ezer utas érkezett az országba a Belügyminisztérium Országos Parancsnokságának jelentése szerint.” Legtöbb külföldi állampolgárt Röszkénél, Rajkánál és Biharkeresztesnél regisztrálták. Népszabadság, 1967. július 11. 8 és 9. o."]

A kultúrpolitika enyhülésével a beatzene korlátozott népszerűsítése és megtűrése

kifizetődőnek bizonyult,
[X] A koncertek bevétele 1,3 millió forint volt, a két zenekar összesen 2000 fontot kapott („ebből 400 font értéket forintban”). Ezen kívül az ORI fedezte az 56 ezer forintos szállodaköltséget és a 18 ezer forintos repülőjegyet.
 de egyre nagyobb rendőrségi ráfordítással és készültséggel járt. A jelentésből kiderül, hogy a rendőrség és az ORI között nem volt megfelelő az együttműködés, legalábbis a szervek a szövegben a szervezés és rendezvénybiztosítás hiányosságaira panaszkodtak: „Az első napon az ORI felkészületlen volt, a további előadásokra azonban, határozott felszólításunk után, a rendező-gárdát intézkedőképes személyekkel erősítették meg." Az ORI szervezésében évente csak pár alkalommal került sor nyugati sztárzenekarok felléptetésére.
A koncertek helyszíne néhány kivételtől eltekintve Budapesten a Kisstadionban volt.
[X] Ilyen kivétel volt a Nashville Teens 1968-as magyarországi turnéja, amikor Szombathelyen, Tatabányán, Salgótarjánban és Pécsen is felléptek.

A történtek után a „nyugalom biztosítása érdekében" változtattak az együttesek szombati, vasárnapi és hétfői koncertekre tervezettek számainak sorrendjén és a „vadabb" számokat a műsor elejére tetették. Az első napi koncertet követő rendzavarás, alapot szolgáltatott a belügyi szerveknek arra, hogy a jelentésben hasonló tömegrendezvények szabályozásának szigorítását kérjék. Ezzel lényegében visszatértek volna az ötvenes évek elejének gyakorlatához, többek között arra hivatkozva, hogy a szükséges rendőri erőszak visszatetszést kelt, és erőszakosnak állítja be a hatalmat:

„Kérjük ismételten a Belügyminisztérium vezetését, vegye fontolóra, azt a korábban - 1965. november 20-án - készített javaslatunkat, mely szerint vissza kellene állítani azt az 1955. előtti gyakorlatot, amikor is a rendőrhatóság a jelentősebb kulturális és sportrendezvényekre csak megfelelő rendezőgárda és más közbiztonsági feltételek megteremtése esetén adott engedélyt. [...] Emiatt „a rendőri szervek számos esetben kész tények elé vannak állítva és gyakran - éppen a rendezés mulasztásai miatt - kénytelenek a felizgatott tömeggel szemben kényszerintézkedések (gumibot-használat) megtételére, amely politikailag visszahat és káros."

A hatvanas évek második felében a főváros bűnüldöző szerveinek figyelme - a központi ifjúsági és kultúrpolitikához illeszkedően egyre inkább a galeriknek és/vagy huligánoknak bélyegzett beat-rajongó és koncertlátogató fiatalokra összpontosult. Néhány kirívó, precedens eset kivételével mozgásukat nem korlátozták közvetlenül, viselkedésüket esetenként a szülők vagy a tanárok figyelmeztetésével szankcionálták. Jellemzően folyamatos ellenőrzésekkel próbálták kikényszeríteni beilleszkedésüket, és adminisztratív eszközökkel (túlszabályozással), néha bomlasztással elérték a

veszélyesnek ítélt önszerveződő közösségek széthullását.
[X] Lásd erről részletesen például a Nagyfa galeri történetét. Horváth Sándor (2009): Kádár gyermekei. Ifjúsági lázadás a hatvanas években. Nyitott Műhely, Budapest.
 Noha nem lehet a beatzenét felelőssé tenni a bűnözésért, ám mivel több esetben valóban garázda és erőszakos bűncselekményekhez vezető, korabeli rendőrségi terminológiával galerizésnek és huliganizmusnak nevezett tevékenység óhatatlanul összekapcsolódott a beatkoncertek látogatásával, a belügy a maga módján logikusan érvelt a rendezvények szigorúbb ellenőrzése vagy betiltása mellett, és a szórakozó fiatalok ellenőrzésére ettől kezdve egyre gyakrabban
titkos ügynököket is alkalmaztak.
[X] Szőnyei Tamás (2005): Nyilvántartottak. Titkos szolgák a magyar rock körül 1960-1990. Magyar Narancs – Tihanyi-Rév Kiadó, Budapest. 184.o.

A beat zenével és az erősödő hippi divattal szemben a rendőrség és a pártbizottság is tanácstalan volt. A kultúra formálásában hivatalosan szerepet vállalók (újságírók, művelődési ház és otthonvezetők, népművelők) többségükben nem értették, és nem is nagyon kívánták megérteni a fiatalok nyelvezetét, valamint a nyugati mintákra épülő öltözködését. A problémát egyszerűen csak a nyugatról beszivárgó amerikai tömegkultúra romboló hatásának tulajdonították. A szabad és spontán megnyilvánulásokat (vetkőzést, hosszú hajat, kitűzők, jelvények viselését, a nyugati divatot követő öltözködést) a belügyi szervek szinte automatikusan rendszerellenes cselekedetként kezelték, ezzel is alapot szolgáltatva tevékenységük igazolásához.

Jelzet: Budapest Főváros Levéltára XXXV. 1. d. 106. ő. e. - A jelentés az MSZMP Budapesti Bizottsága első titkára, 

Németh Károly
[X] Németh Károly (1922–2008) 1945-ben lett tagja lett a Magyar Kommunista Pártnak. 1954-től a Csongrád megyei pártbizottság első titkára. 1956. novemberben az MSZMP Ideiglenes Központi Bizottsága póttagja, majd 1957–1988 között tagja. 1958-tól 1988-ig országgyűlési képviselő. 1962–1965 és 1974–1985 között a KB titkára, 1965 és 1974 között a párt budapesti bizottságának első titkára. 1970–1989 között az MSZMP Politikai Bizottságának tagja. 1985 és 1987 között az MSZMP főtitkár-helyettese. 1987–1988-ban az Elnöki Tanács elnöke.
 részére készült. - Itt szeretném megköszönni a forrást Rácz Attilának (Budapest Főváros Levéltára).

Forrás

A koncertek programja a Pesti Műsor 1967. július 7-13-ai számából

KIS STADION
[X] Mindent az újságban megjelentek szerint vettem át. Az angol címeket – az akkori szokásoknak megfelelően –szó szerint lefordították, ám néhányszor ez félrefordítást eredményezett.

Pénteken, 7-én és szombaton, 8-án
Kezdete 8-kor
Vasárnap, 9-én
Kezdete du. ? 4-kor és este 8-kor

THE SPENCER DAVIS GROUP
és
MILLIE SMALL
Hangversenye

Konferál:
dr. Hegedűs János és Poór Klára

Millie Small műsora:
SPENCER:
My Boy Lollipop (Lollipop fiam) - [Helyesen: A fiúm, Lollipop]
WASHINGTON:
Something's Gotta Be Done (Valamit kell csinálni)
DOMINO:
I've Been Around (Erre jártam) - [Helyesen: Jártam mindenfelé]
DOMINO:
Walkin' To New Orleans (Utazás New Orleansba)
DOMINO:
Be My Guest (Légy a vendégem)
BROWN:
Oh Henry
DOMINO:
Naturel Born Lover (Született szerető)
DOMINO: Let The Four Winds Blow (Hadd fújjanak a szelek)

The Spencer Davis zenekar műsora:
WINWOOD:
Gimme Some Loving (Adj egy kis szerelmet) - [Eredeti címben: Lovin']
WINWOOD:
I'm a Man (Férfi vagyok)
WINWOOD:
Blues in F (Blues F-dúrban)
DEMETRIUS:
Mean Woman Blues ('Piti' nők bluesa) - [Ezt nem lehet így lefordítani]
WINWOOD:
On The Green Light (Zöld úton)
VALIER:
Neighbor, Neighbor (Szomszéd, szomszéd)
EDWARDS:
Somebody Help Me (Segítsen valaki)
WILSON:
Together Till The End Of Time (Együtt az idők végéig)
EDWARDS:
When! Come Home (Jöjj haza) - [Helyesen: When I Come Home - Mikor haza megyek]
LEWIS:
When a Man Loves One Woman (Amikor a férfi egyetlen nőt szeret) - [Helyesen: Mikor egy férfi szeret egy nőt]

[Alatta apróbetűvel]
(A sorrend a helyszínen alakul ki. A műsor- és szereplőváltozás jogát a rendezőség fenntartja.)

Címkék: 
Kisstadion [3]
ORI [4]
Országos Rendező Iroda [5]
beat zene [6]
Kiadás: 
9. évfolyam (2009) 6. szám

Forrás webcím:https://www.archivnet.hu/kuriozumok/a_gumibothasznalat_politikailag_visszahat_karos.html?oldal=1

Hivatkozások
[1] https://www.archivnet.hu/kuriozumok/a_gumibothasznalat_politikailag_visszahat_karos.html [2] https://www.archivnet.hu/../..//galeria_pop.php%3Fga_id%3D25 [3] https://www.archivnet.hu/cimkek/kisstadion [4] https://www.archivnet.hu/cimkek/ori [5] https://www.archivnet.hu/cimkek/orszagos-rendezo-iroda [6] https://www.archivnet.hu/cimkek/beat-zene