archivnet.hu
Publikálta: archivnet.hu (https://www.archivnet.hu)

Címlap > Steinschneider Lilly, az első magyar pilótanő

Steinschneider Lilly, az első magyar pilótanő [1]

„Gyönyörű repülés, 31 percig időzik Steinschneider a levegőben, és a plató túlsó szélén engedi le a gépet. A közönség oda szalad, vállára emeli Steinschneidert, és diadalmenetben hozza el a hangárokhoz, hol Illner nyakába ugrik, és a mestert össze vissza csókolja. A nézők átugorják a kordont és autogram kérések özönével árasztják el Steinschneider Lilit, ugyanannyira, hogy Teleky grófnak fáradságos törtetés után sikerült csak az ünnepelthez jutni, hogy gratulálhasson.”

Bevezetés 

„A kisasszonyt erős bőrövvel erősítik helyéhez a montőrök. A pilóta-nő elhelyezkedik, a pompás Etrich-féle monoplán berregni kezd.
A montőrök, heves szélroham keletkezik, visszatartják a gépet, maga [popup title="gróf Teleky" format="Default click" activate="click" close text="Gróf Teleky Ádám, erdélyi mágnás, a Kolozsvári Aviatikai Részvénytársaság megalapítója."] is segít a montőröknek. Egy pillanat, a gép 50-60 métert gurul, rögtön felemelkedik, Illner boldogan dörzsöli kezét. Bölöny József elragadtatva nézi a szálló gépmadarat.
Steinschneider Lilly fiús profiljából nem látszik több egy idegesen mozgó pontnál. Gyönyörű repülés, 31 percig időzik Steinschneider a levegőben és a plató túlsó szélén engedi le a gépet. A közönség oda szalad, vállára emeli Steinschneidert, és diadalmenetben hozza el a hangárokhoz, hol Illner nyakába ugrik, és a mestert össze vissza csókolja.
A nézők átugorják a kordont és autogram kérések özönével árasztják el Steinschneider Lillyt, ugyanannyira, hogy Teleky grófnak fáradságos törtetés után sikerült csak az ünnepelthez jutni, hogy gratulálhasson."

(Nagyváradi Napló, 1912. október 8.)

[popup title="Steinschneider Lilly" format="Default click" activate="click" close text="A korabeli magyar újságok Lillyként említik, a német nyelvű sajtó pedig Lilly-nek írja, ő maga is az utóbbit használta."] 1891. január 13-án született Budapesten. Bár Ilka néven anyakönyvezték, Lilly-ként vált ismertté. Apja, Steinschneider Bernát dúsgazdag izraelita pesti paplangyáros, anyja pedig a csehországi származású Wohl Irma volt. Anyakönyvi kutatások szerint Lilly szülei második gyermekeként látta meg a napvilágot, Hugó nevű bátyjáról azonban nem sokat tudunk. Nemcsak apjának, de nagybátyjának, Steinschneider Gyulának is nagy vagyona volt, paplan- és ágyneműkereskedő cégét 1876-ban jegyezték be. Az üzlet kezdettől fogva jól jövedelmezett, a szakmában elsőrangúnak számított, hiszen ügyes, szorgalmas, jó hírnevű kereskedőknek ismerték a [popup title="cég tagjait." format="Default click" activate="click" close text="Információ Steinschneider Gyula vagyoni helyzetéről 1921-ből. Magyar Országos Levéltár, Gazdasági Levéltár, Magyar Nemzeti Bank Rt., és intézményei, vállalatai, Magyar Nemzeti Bank Rt., Hitelinformációk, Z 19"] Lilly nagybátyja, Steinschneider Gyula nevét később Palágyira magyarosította.

Lilly életének első 18 évét sajnos homály fedi, csak feltételezhetjük, hogy a korabeli jómódú kisasszonyokhoz illően ő is érettségizett.

Az 1910 nyarán, Budapesten megrendezett nemzetközi repülőverseny olyan nagy hatással volt rá, hogy [popup title="gépjármű-vezetői vizsgája után" format="Default click" activate="click" close text="Magyarország egész területén 1910-ben vezették be a kötelező járművezetői engedélyt."] a pilótaigazolvány megszerzését tűzte ki célul. Az ifjú hölgyet a család vagyoni helyzete mentesítette a pénzügyi gondoktól, apja anyagi támogatásával és beletörődésével hódolhatott új szenvedélyének, a repülésnek. Eleinte híres pilóták utasaként tűnt fel, akik akkoriban szívesen kértek fel csinos, ifjú hölgyeketballasztnak. A pilótatanfolyamot Bécsújhelyen (Wiener Neustadt) végezte egy Etrich Taubetípusú gépen. Tanára Karl Illner, a korszak híres osztrák repülője, volt. A pilótavizsga második részére 1912. augusztus 15-én került sor, ez a dátum Lilly drágakövekkel kirakott, repülőgépet ábrázoló nyakékén is látható. A vizsgán a bizottság nevében Uzelac ezredes, az osztrák-magyar katonai léghajózási osztály parancsnoka, Knirsch főhadnagy és Illner voltak jelen. A vizsga után az újdonsült pilótanő Uzelac ezredest is felvitte a levegőbe, a [popup title="korabeli újságok adatai alapján 1800 méterig repült fel utasával." format="Default click" activate="click" close text="Az Est 1912. augusztus 17. Ez az adat valószínűleg téves, mivel más korabeli források szerint általában 50–100 méterig szálltak fel a pilóták. Wittmann Viktor 1913-ban, azaz egy évre rá 1700 méteren állította fel a magyar magassági rekordot."]

A 4-es sorszámmal kiállított pilótaigazolvány a Közlekedési Múzeum repüléstörténeti kiállításán tekinthető meg a Petőfi Csarnokban.

Steinschneider Lilly kisasszony vizsgája és repülési tudománya sokakat lenyűgözött. Ezt tanúsítja az a levél is, melyet Palugyay Antal intézett Lilly-hez 1912. szeptember 11-én (Lásd az 1. számú forrást!)

Galéria megtekintése [2]

Nagyítás Képgaléria megtekintése [2]

1912. augusztus 20-án a Magyar Aviatikai Szövetség Pesten, a rákosi repülőtéren nagyszabású repülőversenyt szervezett. (Lásd ehhez 2. számú forrást!) Egy korabeli szemtanú, Denk József visszaemlékezésében az alábbiak szerint írja le a repülőteret: [popup title="„A Rákosi repülőtér a század elején katonai gyakorlótér volt. Körülbelül 10 négyzetkilométer nagyságú szabálytalan mező, sima és buckás, hepe-hupás, homokos terület."" format="Default click" activate="click" close text="Csanádi Norbert–Bartha Endre–Dombi Lőrinc–Dr. Iván Dezső–Mitter Imre–Pálos Géza–Punka György–Dr. Rohács József–Winkler László: A magyar repülés 90 éve, CD ROM, 2001."] Gyakran megtörtént, hogy valamelyik repülőgép a hepehupás talajon átvágódott, futója megsérült, sőt az is előfordult, hogy az egész gép összetört, a pilóta pedig könnyebb-súlyosabb balesetet szenvedett. Bizony a repülés hőskorában nem volt ritka a halállal végződő légi kaland sem. Az előző mondatok tükrében még jobban csodálhatjuk Lilly bátorságát és elhivatottságát, mellyel a szárnyát bontogató aviatikának szentelte ifjúságát.

Ezen a versenyen az indulók között találjuk Steinschneider Lillyt is. Terveit azonban egy sajnálatos esemény meghiúsította: Etrich gépe, amellyel Bécsújhelyen letette a pilótavizsgát nem érkezett meg, így a közönség által annyira várt első női pilóta bemutatkozó repülése elmaradt. Első nyilvános felszállására végül 1912. október 6-án Nagyváradon került sor, ahol, [popup title="50-60 méteres magasságba emelkedett gépével." format="Default click" activate="click" close text="Nagyváradi Friss Újság, 1912. október 7."] Földet érése után a mintegy kétezer fős ülő publikum elragadtatva éljenezte, és vállon vitték a hangárokhoz. (A repülőnap plakátját lásd külön!)

Az 1913-as év legnagyobb aviatikai szenzációjának a [popup title="II. Nemzetközi Repülőhét " format="Default click" activate="click" close text="Wiener Bilder, 1913. június 29."]számított a Bécs melletti Aspernben, melyet június 15-től 17-ig rendeztek meg. Az előkészületek már egy héttel korábban megkezdődtek, a lelátókat feldíszítették, mindenek előtt azonban megérkeztek az első pilóták, és kezdetét vette a gépek összeszerelése. Összesen 140 ezer koronát osztottak szét a résztvevők között. Először vett részt két hölgy is repülőversenyen:Madame Palliers a franciák képviseletében és Steinschneider Lilly osztrák színekben.

Egy hónappal később Pesten, a rákosi repülőtéren ismét megrendezték a szentistván-napi repülőnapot. Itt Lilly a közönség nagy megelégedésére sikeresen szerepelt, és bár leszálláskor gépe nekiszaladt egy homokbuckának és összetört, a pilótanő sérülés nélkül, saját lábán távozott. A verseny hivatalos végeredménye szerint a pilótakisasszony megnyerte a gyorsasági versenyt, második helyezést ért el az egyhuzamban repülések versenyében (6 perc és 15 másodperc) és a levegőben töltött összidők versenyében [popup title="(10 perc 7 másodperc)." format="Default click" activate="click" close text="Csanádi NorbeCsanádi Norbert–Nagyváradi Sándor–Winkler László: A magyar repülés története, Műszaki Kiadó, Bp., 1977, 387.rt–Nagyváradi Sándor–Winkler László: A magyar repülés története, Műszaki Kiadó, Bp., 1977, 387."]

Lilly kiváló repülési képességeire nemsokára egy osztrák aviatikai cég is felfigyelt, mely állást ajánlott neki. A jómódú kisasszonynak azonban más elképzelései voltak, így ez a munkaviszony nem tartott sokáig. 1914. március 16-án a Motor-Luftfahrzeug GmbHfelmondólevelet küldött Lilly-nek, melyben lemondtak további szolgálatairól. (Lásd erről a 3. számú forrást!) Korabeli újságcikkekből tudjuk, hogy [popup title="Lilly tábori pilótának készült," format="Default click" activate="click" close text="A Nap, 1912. augusztus 22."] apja ebbe azonban már semmiképp nem egyezett bele. A ránk maradt fényképből ítélve, úgy tűnik a kalandvágyó ifjú hölgynek meg kellett elégednie a rövid ideig tartó ápolónői szolgálattal az első világháborúban.

1915. július 27-én lépett házasságra Bécsben a Tokióban született hangzatos nevű grófJohannes Evangelist Virgilio Coudenhove-Kalergi von Ronspergheimmal, és férje csehországi lakóhelyére költözött, ahol a Klatovy melletti pobezovicei birtokon élt. Férje családjában jelentős etnikai keveredés figyelhető meg. Az elsőszülött Johannes Evangelist apja osztrák-magyar diplomata volt, aki egy ősi japán szamuráj család leszármazottját, a 18 éves Mitsuko Aoyamát vette feleségül Tokióban. A művelt, 16 nyelven beszélő úr, akinek lételeme volt az utazás, személyesen tanította fiait magyar és orosz nyelvre. Röviddel férjhez menetele után Lilly abbahagyta a repülést. Ebben nagy mértékben szerepet játszott, hogy az első világháború kitörése után beszüntették a polgári repülést. Lilly 1915 szeptemberében igen udvarias hangú felszólító levelet kapott a Császári Királyi Repülőtechnikai Egyesülettől, melyben felkérték, hogy fizesse be az elmaradt tagdíjat. (Lásd a 4. számú forrást!)

1917-ben anyjához írt leveléből kitűnik, hogy az ifjú házaspárt sokáig elkerülte a gyermekáldás. Végre 1927. június 22-én Prágában megszületett leánya, akit a családi hagyományokhoz híven bőségesen elláttak keresztnevekkel: Maria Electa Thecla Elisabeth Christina Helena Sophia. A későbbi meghitt hangvételű magánlevelezésből kitűnik, hogy a kislányt egyszerűen csak Pixie-nek szólították. A várva várt gyermek születésének alkalmából emlékérmet is kibocsátott a család. A Magyar Országos Levéltár mikrofilmtárában található képen úgy kilenc-tízéves lehet a kislány, arcvonásain erősen tükröződik a negyedvér japán származás.

1939-től ínséges idők következtek a jobb módhoz szokott grófi család számára. Lilly lányával a növekvő náci veszély miatt Olaszországba költözött, ahol sokat betegeskedett, és nagyon szerény anyagi körülmények, nélkülözések közepette tengette életét. Ennek ellenére sorozatban írta férjének a meleg hangú leveleket, amelyek még nem vetítik előre későbbi válásuk jeleit. Feltehetően zsidó származása miatt volt kénytelen férjétől különváltan élni. Férje mindenesetre 1943. augusztus 18-án különélési nyilatkozatot adott ki. (Lásd az 5. számú forrást!)

Az első magyar pilótanő további életéről meglehetősen kevés adat maradt ránk. Tudjuk róla, hogy házassága végül válással végződött 1960-ban, hiszen férje 1963-ban, 69 évesen Regensburgban újranősült, majd két évvel később elhunyt. A Közlekedési Múzeum munkatársa, Rév Pál muzeológus számos kísérletet tett a hatvanas években, hogy magától a grófnétól szerezzen információkat kalandos életére vonatkozóan. Lilly ekkor Dél-Franciaországban élt, a hozzá írt leveleket átvette, ezt a postai szelvényen szereplő aláírásából láthatjuk, az utókor legnagyobb sajnálatára azonban nem válaszolt.

Az Osztrák-Magyar Monarchia 4. vizsgázott pilótája, az első női pilóta 1977-ben 86 éves korában távozott az élők sorából [popup title="Nizzában. " format="Default click" activate="click" close text="Más források szerint 1975-ben Genfben hunyt el."]Bécsújhelyen - ahol 21 éves korában a pilótavizsgát letette - utcát neveztek el róla.

A forrásokat a mai helyesírási szabályoknak megfelelően közöljük, de a korra jellemző kifejezéseket meghagytuk eredeti alakjukban.

A források mikrofilm másolatok, és a Magyar Országos Levéltár reprográfiai osztálya őrzi őket.

Források  

Palugyay Antal levele Steinschneider Lillynek 1912. szeptember 11.

[A bal felső sarokban egy repülőgépet ábrázoló embléma.]

Mélyen tisztelt Nagysád! Nagyon szépen köszönöm kedves sorait, nagyon megörültem, mikor az újságokban fényes sikereiről olvastam, újból ismétlem legőszintébb szerencsekívánataimat. Sajnos az én repüléstanulásom egyelőre szünetelni kénytelen, nagyon sok a dolgom és vajmi nehezen szökhetem ismét pár napra W[iene]r. [popup title="Neustadtba" format="Default click" activate="click" close text="Bécsújhely"]. De remélem lesz még alkalmam jobb viszonyok között gyakorlataimat folytatni és nemsokára kedves kolleganőm (pardon [popup title="volt" format="Default click" activate="click" close text="Háromszor aláhúzva."] kolleganőm) példáját követni.

Ami a pozsonyi repülést illeti, úgy legnagyobb örömmel állanék rendelkezésére, de sajnos, dacára annak, hogy első rangú repülőtérünk volna, a katonai hatóságok, kik ezt a teret bérlik [popup title="„Schauflüg"" format="Default click" activate="click" close text="Bemutató repülés."] rendezését nem engedik. Idén tavasszal Pozsonyban „Schauflüg"-ot terveztem Bier főhadnaggyal. Már minden meg volt beszélve, plakátok kifüggesztve stb., utolsó pillanatban lefújta a dolgot tisztelt hadtestparancsnokunk, kivel ugyan elég jó viszonyban vagyok, de kinek absolute semmi érzéke sincs az aviatika iránt. Más tér Pozsonyban nem lévén, kénytelen voltam bárminemű „Schauflüg" rendezéséről lemondani.

Így legnagyobb sajnálatomra, készségem dacára nem tehetem meg kívánságát. De megígérem azt, hogy ha valamikor a jövőben pilóta vizsgálatom után eszembe jutna itten Pozsonyban röpdösni, mit nekem személyesen alig tiltanának meg, megkérem majd akkor tényleges kollégámat, legyen szíves, mint a monarchia első női pilótája a jótékony alaphoz és mindenek előtt a siker emeléséhez hozzá járulni:

Szívből kívánom, ne törjön sokat se önmagán, sem az apparátusokon, és simogassa meg helyettem a jó öreg 4-est új köntösében.

Kezeit csókolja, őszinte tisztelője

 

  Palugyay Antal

Pozsony, 1912. szeptember 11.

Jelzet: Magyar Országos Levéltár Mikrofilmtára, Csehország, Pilzeni Állami Levéltár, Windischgrätz család levéltára, Steinschneider Lilly pilótanőre vonatkozó dokumentumok, C 472 sz. mikrofilm, X 4687

Steinschneider Lilly nevezési űrlapja az 1913. évi Szent István napi repülőversenyre és állásajánlat a verseny után

NEVEZÉSI ŰRLAP

A Magyar Aero Szövetség
által
[1]913. aug. 20-án rendezendő
Szent-István-napi repülőversenyre
Budapesten.

Név: Steinschneider Lilly
Lakcím: Wien IV. Margaretenstrasse 32. Tür 5

Benevezett gép leírása: monoplán

gépek

Typus: Etrich Möve
Motor: Daimler b5 HP
Jellemzés: (a főbb méretek megadandók)

Alulírott kijelentem, hogy a Magyar Aero Szövetség által 913. augusztus hó 20-án rendezendő Szent-István-napi repülőverseny alkalmából eldöntésre kerülő

 
I. II. II. IV. V. VI. számú versenyekben részt veszek.

(azon számok a melyekre nevezni az aláíró nem kíván, törlendők)

Kijelentem, hogy a versenyek programját, feltételeit és az azok eldöntésénél érvényes versenyszabályokat ismerem, s azok összes következményeinek fenntartás és bárminemű bírósági jogorvoslatának igénybe vétele nélkül alá vetem magamat.

Kötelezem magamat a verseny szabályok értelmében adandó minden utasításnak és a [popup title="F.A.I." format="Default click" activate="click" close text="Fédération Aéronautique Internationale (The World Air Sports Federation) – Nemzetközi Légisport Szövetség. Az 1905-ben alapított szövetségnek ma megközelítőleg 100 tagországa van (2007)."] szabályainak követésére, s e tekintetben személyzetemért is felelősséget vállalok.

Elismerem azt, hogy mindazon balesetekért, a melyek a versenyekből folyólag engem, gépemet, útitársaimat, vagy harmadik személyeket érhetnek, egyedül én tartozom felelősséggel, valamint, hogy mindazon károkért, amelyek repülőgépem által közvetve, vagy közvetlenül okoztatnak, sem a versenyek rendezőségét, sem annak bármely tagját felelőssé nem tehetem.

Nevezésem megerősítéséül és ezzel vállalt versenyszabályszerű kötelezettségem biztosítékául mellékelten küldök 20 Koronát. A nevezési díj minden körülmények között a Magyar Aero Szövetség segélyalapja javára fordíttatik.

Budapest. Wien 1913. augusztus 9.

 

  Steinschneider Lilly

* * *

 

[Hotel Bristol, Wien emblémája] 20. VIII. 20.
 
Geehrtes Fräulein Steinschneider

Es hat mir unendlich leid gethan zu hören, das Ihr Debut in Budapest einen so wenig günstigen Abschluß gefunden hat.

Zum Glück ist Ihnen ja nichts zugestoßen.

Bevor Sie nun bei Ihrer Rückkehr in Wien mit irgend jemand über die Angelegenheit sprechen, suchen Sie mich bitte sofort auf oder lassen mir telephonisch Bescheid sagen, wo ich Sie treffen kann. Folgen Sie meinem Angebot!

 
Hochachtungsvoll

 

  [popup title="S. H. Endres" format="Default click" activate="click" close text="Nehezen olvasható aláírás"]

* * *

 

[A bécsi Bristol Szálló emblémája] 1913. VIII. 20.

Tisztelt Steinschneider Kisasszony

[popup title="Sajnálattal hallottam, hogy budapesti debütálása ilyen kedvezőtlen véget ért." format="Default click" activate="click" close text="Utalás arra, hogy a verseny végén Lilly gépe leszálláskor egy homokbucka miatt összetört."]

Szerencsére Önnek nem esett baja.

Bécsbe visszatérve, mielőtt valakivel beszélne erről a dologról, kérem haladéktalanul keressen fel, vagy tudassa velem telefonon, hol tudnék Önnel találkozni. Fogadja el ajánlatomat!

 

Mély tisztelettel  
  S. H. Endres

Jelzet: Magyar Országos Levéltár Mikrofilmtára, Csehország, Pilzeni Állami Levéltár, Windischgrätz család levéltára, Steinschneider Lilly pilótanőre vonatkozó dokumentumok, C 472 sz. mikrofilm, X 4687

A Motor-Luftfahrzeug vállalat felmondó levele 1914. március 16-án

 

  Wien
Direktion
Wien, den 16. März 1914

Mein liebes Fräulein!

Aus unserer heutigen Aussprache ersehe ich immer wieder, dass es Ihnen nicht darum zu tun ist im Dienste meiner Gesellschaft zu arbeiten, sondern um zu fliegen, was ja auch selbstverständlich ist. Leider kann ich Ihnen diesen Wunsch nach den Vorfällen der letzten Zeit noch weniger erfüllen, als früher und bedauere ich daher ausserordentlich, dass die Motor-Luftfahrzeug-Gesellschaft sich veranlasst sieht, auf ihre Dienste für die Zukunft zu verzichten.

Tragen Sie mir dies nicht nach, liebes Fräulein, ich versichere Sie, dass ich auch weiter persönlich in jeder Weise versuchen werde, Ihnen beizustehen. Was die Gesellschaft jedoch betrifft, so habe ich Dispositionen getroffen, die eine andere Einteilung unmöglich machen.

 
Mit besten Grüssen verbleibe ich

Ihr

 

  [Kézzel írt olvashatatlan aláírás]
Fräulein
Lilly Steinschneider.

Wien

* * *

Motor-Luftfahrzeug Gesellschaft m.b.H.

 

  Bécs
Igazgatóság
Bécs, 1914. március 16.

Kedves Kisasszony!

Mai beszélgetésünkből ismét kitűnik számomra, hogy Önnek nem szívügye, hogy társaságom szolgálatában dolgozzon, hanem inkább repülne, ami természetesen érthető. Sajnos a legutóbbi események után még kevésbé tudom Önnek ezen kívánságát teljesíteni, mint azt korábban tettem, és kimondhatatlanul sajnálom, hogy a Motoros Repülőgép Társaság az Ön további szolgálatairól a jövőben lemondani kénytelen.

Kérem, ne rója ezt fel nekem, kedves Kisasszony, biztosíthatom Önt, hogy személyesen továbbra is minden lehetséges módon megpróbálok Ön mellett állni. Ami azonban a társaságot illeti, olyan rendelkezéseket hoztam, melyek másfajta elrendezést lehetetlenné tesznek.

 
Szívélyes üdvözlettel maradok

az Ön

 

  [Kézzel írt olvashatatlan aláírás]
Steinschneider Lilly
kisasszony

Wien

Jelzet: Magyar Országos Levéltár Mikrofilmtára, Csehország, Pilzeni Állami Levéltár, Windischgrätz család levéltára, Steinschneider Lilly pilótanőre vonatkozó dokumentumok, C 472 sz. mikrofilm, X 4687

Felszólító levél repülőszövetségi tagdíj fizetésére

 

[A Kais. Königl. Österreichischer Flugtechnischer Verein
emblémája]

Wien, 9. September 1915.

Euer Hochwohlgeboren!
Wir erlaubten uns Euer Hochwohlgeboren bereits einige male um höfl. Uebersendung Ihrer Mitgliedsbeiträge pro 1914 und 1915 per je K 20,- in Summa

Kronen 40,-

zu ersuchen. Nachdem unsere diesbezügliche Bitte seitens Euer Hochwohlgeboren bis heute nicht berücksichtigt wurde, erlauben wir uns mit Heutigem Euer Hochwohlgeboren nunmehr unter höfl. Hinweis darauf, dass die derzeitigen Verhältnisse auch an den Vereinssäckel erhöhte Anforderungen stellen, nochmals um gefl. Uebersendung Ihrer Mitgliedsbeiträge zu ersuchen.

Hochachtungsvoll

* * *

[A Cs. Kir. Osztrák Repülőtechnikai Egyesület emblémája]

Bécs, 1915. szeptember 9.

Nagyságod!

Engedje meg nekünk Nagyságod, hogy legudvariasabban felkérjük, küldje el az 1914 és 1915-ös évre szóló tagdíját évenként 20,- korona, összesen

40,- korona értékben.

Minthogy ezen kérésünket Nagyságod a mai napig nem vette figyelembe, engedje meg Nagyságod, hogy ismét udvariasan rámutassunk arra, hogy a szövetség jelenlegi pénzügyi helyzete nagy követelményeket támaszt, ezért ismételten felkérjük, hogy legyen szíves továbbítsa nekünk a tagdíj összegét.

Mély tisztelettel

Jelzet: Magyar Országos Levéltár Mikrofilmtára, Csehország, Pilzeni Állami Levéltár, Windischgrätz család levéltára, Steinschneider Lilly pilótanőre vonatkozó dokumentumok, C 472 sz. mikrofilm, X 4687

Címkék: 
repülés [3]
pilótanő [4]
verseny [5]
Szerényi Ildikó [6]
Kiadás: 
8. évfolyam (2008) 4. szám

Forrás webcím:https://www.archivnet.hu/kuriozumok/steinschneider_lilly_az_elso_magyar_pilotano.html?oldal=5

Hivatkozások
[1] https://www.archivnet.hu/kuriozumok/steinschneider_lilly_az_elso_magyar_pilotano.html [2] https://www.archivnet.hu/../..//galeria_pop.php%3Fga_id%3D37 [3] https://www.archivnet.hu/cimkek/repules [4] https://www.archivnet.hu/cimkek/pilotano [5] https://www.archivnet.hu/cimkek/verseny [6] https://www.archivnet.hu/cimkek/szerenyi-ildiko