archivnet.hu
Publikálta: archivnet.hu (https://www.archivnet.hu)

Címlap > Szárnyashajó fogságban

Szárnyashajó fogságban [1]

Kiránduló magyarok kálváriája Bécsben

„Az ügy fel van fújva, a rendőri készültség óriási. A hajót a magyar kikötőben négyszeres rendőrkordon vette körül, számos fényszóró működött, mindenkit, aki a hajót elhagyta, többször igazoltatták. Még a túlsó Duna-parton is rendőrök fényjeleit lehetett látni. A hajón minden mozgást élesen figyeltek. A parthoz senkit nem engedtek, újságírók és fényképészek messziről figyelték és fényképezték a hajót.”

Bevezető 

1962. október 20-án, szombat reggel, ötvenhat fős szerény kis csapat várakozott indulásra készen a pesti

hajóállomáson
[X] Az 1937-ben épült Vigadó téri nemzetközi hajóállomás a belföldi kirándulóforgalom és a hajós városnézések központja. Innen indulnak a pozsonyi és bécsi szárnyashajók.
, hogy hivatalos útra az osztrák fővárosba utazzanak. Az idő szép volt, az út kellemesnek ígérkezett. Az utazás izgalmát csak fokozta, hogy nem akármilyen járművön utaznak Ausztria fővárosába, hanem a bemutatkozó látogatásra Bécsbe induló Sirály II. szárnyashajón. A várakozó utasok ekkor még nem is sejtették,milyen „ünnepélyes fogadtatás" készül számukra.

De ne vágjunk a történet elébe, ismerkedjünk meg röviden a két ország közötti politikai helyzettel és a hajózás új kihívásaival, amelyek az 1962-ben Magyarországra érkező első szárnyashajókhoz

köthetők
[X] A magyar állami hajózásnak 1955-től 1968-ig tartó szakaszát a gyors és látványos fejlődés jellemezte. Számos új hajó épült, a régieket pedig korszerűsítették. A tengeri és folyami hajózás fejlesztése előtérbe került, és ebbe a tervbe illeszkedett az első szárnyashajók elindítása a Duna középső és felső szakaszán. Az első szárnyashajót Enrico Forlanini olasz mérnök tervezte a századfordulón. Tíz éves kitartó munkája során rájött, hogy a víz, a víz alá süllyesztett szárnyszerkezet nemcsak a hajók sebességét növeli, hanem a vízszint fölé emeli a hajótestet is. Ez azt jelentette, hogy a kormányosoknak nem kellett többé a víz ellenállásával is megküzdeniük.
.

A második világháború alatt, majd az azt követő szovjet megszállás miatt az utazások lehetősége a mélypontra süllyedt. A vasfüggöny leereszkedése után pedig nemcsak a nyugati, de a szocialista országok felé is lezárult a határ. 1956 után indulhatott meg újra a szocialista országok felé az utazás lehetősége, majd fokozatosan a nyugati utazási feltételek is javultak. A Duna, mint fontos nemzetközi hajóút jelentős szerepet játszott ebben.

Az utazni szándékozó átlag magyar állampolgárnak - különösen vízi úton - 1962-ben éppen olyan elérhetetlenül távolinak tűnt Bécs, mint egy akkori osztrák állampolgárnak Budapest. A kettéosztott Európát ekkor még hidegháborús légkör lengte körül, ám a „nagypolitika" mozgásai már sejtetni engedtek bizonyos enyhülést Magyarország és Ausztria között. A Kádár-kormányzat nyugati nyitási törekvéseiben különleges szerepe volt a magyar-osztrák viszonynak. A hagyomány, a földrajzi közelség, a gazdasági motiváció, az állampolgárok százezreinek személyes érdekeltsége kiemelt jelentőségűvé és szinte természetessé tette a kölcsönös erőfeszítéseket a kapcsolatok normalizálására. Ausztriában az 1960-as évek elején alakultak ki a szocialista, illetve a szociáldemokrata párt hatalmi pozícióba kerülésével a közeledés belpolitikai előfeltételei. Az államközi kapcsolatok valójában csak 1964-re rendeződtek

véglegesen
[X] A magyar–osztrák diplomáciai kapcsolatok követi szintű felvételére 1947. március 14-én, a nagyköveti szintre való emelésére 1964. november 1-jén került sor.
, de amíg erre sor került, a két ország kapcsolatában különös súllyal esett latba a vízumpolitika kölcsönösségen alakuló kialakítása.

Szárnyashajó a Dunán, háttérben a Mátyás-templom

A vízumkiadási eljárás egyszerűsítése érdekében a Külügyminisztérium kollégiuma több ízben foglalkozott a kérdéssel. Kiemelték az Ausztriából hazánkba történő idegenforgalom növelésének politikai jelentőségét, s azt, hogy „kinti barátaink alátámasztják", hogy Ausztriából hozzánk látogató egyszerű, dolgozó kisember, hazatérve valóságos propagandistájává válik Magyarországnak. Éppen ezért
fontosnak tartották, hogy az Ausztriából Magyarországra történő utazásokat elősegítsék, s ennek érdekében „a meglehetősen elavult, nehézkes vízumrendszerünkben változtatást kell eszközölni". Kiemelt kérdés volt, hogy „a követség által határidőre kért vízumkérelmeket a jelzett időre megkapják", de a legfontosabb feladat mégis azok az adminisztratív jellegű változtatások voltak,
amelyek az adminisztráció csökkentését voltak hivatva elősegíteni és az ügyintézés meggyorsítását célozták. Ilyen konkrét intézkedés volt a nagyobb csoportok részére kollektív vízum kiállításának engedélyezése (párt, szakszervezeti utazások, sportolók), valamint a határidő lerövidítése. Ezen intézkedéseket osztrák részről is elengedhetetlennek

tartották
[X] MNL OL XIX–J–1–j–Ausztria–4/b–1960. (5. d.)
. 

A forrásközlésünkben bemutatott dokumentumok azonban ezt az igyekezetet nem támasztják alá, sőt, az 1962. október 20-án a Sirály II. szárnyashajón Bécsbe érkező magyar kirándulócsoport számára hosszas huzavona után megtagadták a beutazó vízumot, s úgy

értékelték
[X] LOVÁSZI FERENC: „Látványos fogadtatás.” Népszabadság, 1962. október 23. (kedd).
a helyzetet, hogy „magyar »provokátorok« egész hadserege akart betörni Bécs városának csendes falai közé"

A

MAHART
[X] Az 1894-ben alapított Magyar Királyi Folyam- és Tengerhajózási Rt.-t (MFTR) az addig kizárólagosságot élvező osztrák Duna Gőzhajózási Társaság versenytársaként hozták létre. 1936-ban megalakították a Magyar Királyi Duna-tengerhajózási Rt.-t (DTRT). Az 1945-ben kötött magyar–szovjet gazdasági egyezmény előirányozta egy közös hajózási társaság alapítását. 1946-ban az MFTR feladatkörét a Magyar–Szovjet Hajózási Rt. (MESZHART) vette át, amely az MFTR és a DTRT teljes hajóparkjából alakult meg. A Szovjetunió 1954-ben valamennyi magyarországi vegyes tulajdonú vállalatban lévő részesedését átadta a magyar félnek, így a MESZHART-ból megalakult a Magyar Hajózási Részvénytársaság (MAHART) 1955. január 1-jén, majd ebbe betagozódott a Balatoni Hajózási Vállalat is. A vállalat kezdetben az örökölt régi hajókkal folytatta üzemét, de az 1960-es évek végén megindult a hajópark korszerűsítése.
 1961-ben két darab Rakéta típusú szovjet
szárnyashajó
[X] A szárnyashajó főbb szerkezeti részei: a hajótest, a hordszárny, a hajtóberendezés és a propeller. A hajótest szerkezeti anyagaként általában tengervízálló fémötvözetet alkalmaznak. A szerkezeti részek összeerősítését főként szegecseléssel végzik, de újabban már készítenek hegesztett kivitelű testeket is.
 beszerzésére adott megrendelést a
NIKEX-nek
[X] A Magyar Nehézipari Külkereskedelmi Vállalatot (NIKEX) 1948-ban hozták létre.
.
A Krím-félszigeten lévő
Feodoszijában
[X] Feodoszija kikötő- és üdülőváros Ukrajna déli részén, a Krími Autonóm Köztársaságban, a Krím-félsziget délkeleti tengerpartján. A város neve görögül: Isten ajándéka. A középkorban Kaffa néven volt ismert.
 épült 283-as, valamint a 291-es gyártási számú szárnyashajók 1962 augusztusában érkeztek meg Budapestre. Honosítási eljárásuk során a Sirály I. és a Sirály II.
nevet
[X] A Sirály I. eredeti neve Raketa–283, a Sirály II. eredeti neve Raketa–291 volt. A Raketa típus műszaki adatai: hossza 27 m, merülése álló helyzetben 1,8 m, merülése 1,1 m, vízkiszorítása üresen 18,0 t, vízkiszorítása 15,3 t.
kapták. A 64 főt befogadó hajók menetsebessége 60 km volt óránként. A Sirály még elmaradt a mai utasszállítók kényelmétől, bár már itt is függönyök, padlószőnyeg és kényelmes ülések növelték az utasok komfortérzetét. Az utastérben a kilátás korlátozott volt, annak zajszűrésére ekkor még nem figyeltek oda, így a motor hangja jócskán behallatszott, mivel az utasteret nem választották el a gépháztól. Az utastér hátsó részében helyezték el a büfét. A hajó farrésze
nyitott
[X] RITTER P. TIBOR–NEMHALA GYÖRGY–STRAUB DEZSŐ: Csodahajó Noé bárkájától a szárnyashajóig. Világutazás Kiskönyvtár, 2007. 100–105.
volt.

A Sirály I.-et 1962. augusztus 14-én mutatták be a hazai sajtó és idegenforgalom képviselőinek, szeptember 12-én pedig újságközlemények hirdették meg a szárnyashajóval indított budapesti

sétajáratokat
[X] A Budapest és Bécs közötti nemzetközi szárnyashajózás 1963-ban kezdődött, kezdetben heti 2–3 alkalommal, majd 1979 májusától naponta közlekedett a járat.
, valamint október-november hónapokra a Budapest-Mohács és Budapest-Esztergom közötti járatok
menetrendjét
[X] A Budapest–Mohács között közlekedő ún. kofahajó járatot 1967-ig fenntartották. Ez a járat jelentős szerepet játszott Budapest élelmiszerellátásában, mivel a Nagyvásártelepre tonnaszám szállította a kofák áruját. A budapesti piacokra többek között Tolnáról káposzta, Kalocsáról paprika, Dunaföldvárról burgonya, Paksról hal kosárban érkezett a hajókon nap, mint nap.
. Ezek voltak az úgynevezett „kísérleti járatok", s hogy milyen érdeklődés övezte, azt az alig két hónap alatt szállított 6000 utas száma is tanúsítja. 

A Sirály II. szárnyashajót a Dunai Gőzhajózási Társaság

(DDSG)
[X] Az 1829-ben alapított Első-Duna-gőzhajózási Társaság (DGT) német neve: Erste Donau-Dampfschiffahrts-Gesellschaft (DDSG), együttes rövidítéssel: DGT/DDSG.
 hívta meg Bécsbe egy bemutatkozó látogatásra, melynek időpontját 1962. október 20-ára (a dátum kiválasztása nem volt véletlenszerű) időzítették. A hajó fedélzetén minisztériumi és MAHART munkatársak, újságírók és az
Országos Béketanács
[X] Kommunista kezdeményezésre 1949 áprilisában ült össze az első béke-világkongresszus, majd megtartották az első magyarországi békekonferenciát is. Az ekkor létrehozott Országos Tanács alakult át 1950. november 4-én Országos Béketanáccsá, amely a Magyar Dolgozók Pártja hivatalos békeszervezete volt. A mozgalom integrálta a papi békemozgalmat (Katolikus Papok Országos Békebizottsága) is. A hivatalos magyar békemozgalmat a Hazafias Népfont helyi bizottságai, illetve a szakszervezetek szervezték. A Béketanács az 1980-as években mindinkább elveszítette politikai jelentőségét.
 küldöttsége, köztük a
Hazafias Népfront
[X] A Hazafias Népfront (HNF) 1954-ben alakult a Magyar Függetlenségi Népfront utódszervezeteként. Tényleges szerephez az 1956. évi forradalom leverése után jutott. Sajátos társadalmi szervezetként működött, célja „a magyar társadalom valamennyi osztályának, rétegének összefogása” volt. Egyéni tagsága nélkül, tömegmozgalomként működött. Önálló napilapja 1954 és 1989 között a Magyar Nemzet volt.
budapesti és vidéki munkatársai foglaltak helyet, akik saját költségükön indultak hétvégi kirándulásra Bécsbe. A munkatársak között jelentős számban hosszú idő óta szorgalmasan dolgozó gépkocsivezetők, adminisztrátorok, gépírók és takarítónők is voltak. Az előre eltervezett program szerint már az érkezés napjára, október 20-ára városnézést, estére pedig baráti találkozót szerveztek az Osztrák Béketanács és a Nemzetközi Békeintézet munkatársainak részvételével. Vasárnapra és hétfőre múzeumlátogatást iktattak be, majd a városnézés folytatását tervezték. A hazaindulásra október 22-én, kedden reggel került volna sor.

Sirály I.Sirály II.

Az utazást eredetileg két autóbusszal, két hétvégére tervezték. Ezt azonban elvetették, mivel egy sokkal izgalmasabb utazás lehetősége kecsegtetett, ez pedig a Sirály II. szárnyashajó bécsi bemutatkozó látogatása volt. Az illetékes szervek úgy döntöttek, hogy a két látogatást egyszerre bonyolítják le, vagyis az osztrák Béketanács meghívását összekötik a Sirály II. szárnyashajó bécsi bemutatkozásával. Az útnak így kettős célja volt: az egyik a hajó szakmai bemutatása, a másik a politikai jellegű ún. „békeút". A hajó hivatalos bemutatása mellett nem kis politikai felhang is kiérződött, amit az osztrák hatóságok azonnal átláttak. Az, hogy mindez az osztrák hivatalos szervek nemtetszését váltja ki, fel sem merült senkiben. Heinz Altschul, az Osztrák Béketanács titkára is remek lehetőségnek tartotta a tervet, elsősorban azért, mert így az osztrák békemozgalomnak is publicitást tudnak biztosítani és az ebben rejlő propagandalehetőséget is jól ki tudják használni. A cél megvalósítása érdekében az Országos Béketanács szerződést kötött a MAHART-tal erre az útra. Így fonódott össze a szárnyashajó és a kikötőben várakozó csoport sorsa 1962. október 20-án egy napra, egy bécsi utazás erejéig.  

Az induláskor ugyan némi gondot okozott, hogy a csoport vízuma nem érkezett meg időben, bár az utazást minden részletre kiterjedően előkészítették. A csoportos útlevelekre és néhány egyéni útlevélre már október első napjaiban szabályosan megkérték az osztrák követségtől a vízumot. Az utazás célját „hétvégi kirándulás az osztrák Béketanács meghívására" jelölték meg. Az utazás előtt hat nappal, Heinz Altschul titkár telefonon közölte, hogy az osztrák Belügyminisztériumban a vízumkérést elintézték és továbbították a magyar Külügyminisztériumba. A budapesti osztrák követség október 17-én és 18-án viszont jelezte, hogy a vízumok engedélyezése még nem érkezett meg. Október 19-én, péntek délelőtt pedig arról adott tájékoztatást, hogy az időben beadott vízumok ügyében „sem pozitív, sem negatív döntés még nincsen". Délután fél kettőkor Altschul titkár telefonon közölte, hogy az osztrák Belügyminisztérium utasítására a vízumokat nem adják ki, és az engedélyezést visszavonták azzal az indoklással, hogy „a november 18-i osztrák parlamenti választások miatt nagyobb turistacsoportok beutazását »sem keletről sem nyugatról« nem engedélyezik." Ez a válasz a magyarokat nem elégítette ki, mivel a nyugati csoportokra való célzás

érthetetlen
[X] MNL OL XXVIII–M–4–OGy. 22/X. 20. 1962. (1741/a)
volt, hiszen nyugat felől nem létezett a vízumkényszer.

Közben, további intézkedések eredményeként, az utazás előtti napon, azaz október 19-én az osztrák követség többször ígéretet tett a Külügyminisztériumban Beck István követnek, valamint a Béketanács munkatársának, hogy a vízumot megsürgetik és „az éjszakai órákban is rendelkezésünkre áll", ezért éjszakai telefonszámot kértek annak érdekében, hogy az esetleges telexüzenetet azonnal továbbítani tudják.

A tárgyalások október 20-án reggel is folytatódtak. A Béketanács megbízottai több alkalommal beszéltek az osztrák követség első titkárával és konzuljával, akik újabb sürgetésekről számoltak be, és későbbi közléseket ígértek. Fél kilenckor telefonon a követségre kérték György Endrét, akivel közölték, hogy „nem történt elutasítás", csak „a döntés még nem érkezett meg", és azon reményüknek adtak hangot, hogy a vízumok bármelyik pillanatban megérkezhetnek. Amennyiben a budapesti hajókikötőből elindul a Sirály szárnyashajó, akkor kedvező határozat esetén Bécsben, kiszálláskor megkaphatják a vízumot azok, akik addig azt nem kapták meg, sőt a vízumkérő lapokat is átadták, hogy azokat ne kelljen Bécsben újra kiállítani. 

Időközben a Külügyminisztérium utasította a bécsi követséget a közbenjárásra, ez azonban nem vezetett eredményre. Sebes István bécsi magyar követ október 19-én közölte, hogy talán a jövő hétre megadják a vízumokat. A hajó állandó rádióösszeköttetésben volt a MAHART-on keresztül a Hazafias Népfronttal, hogy elutasítás esetén azonnal visszafordulhassanak.

Elindulás előtt

Dezséry László
[X] Dezséry László (1914–1977), evangélikus lelkész, a déli egyházkerület püspöke. 1958–1962 között országgyűlési képviselő, 1962–1966 között az Országos Béketanács főtitkára. A Béke Világtanács tagjaként részt vett a Béke Világtanács és az Interparlamentáris Unió ülésein. Évekig tagja a Fővárosi Tanács Végrehajtó Bizottságának.
, a csoport vezetője beszélt a Pénzügyminisztériumban tárgyaló
Puja Frigyes
[X] Puja Frigyes (1921–2008), politikus. 1953 és 1955 között Magyarország stockholmi követe. 1954–1955-ben Norvégiába és Dániába is akkreditálták. Ezután, 1959. július 28-áig bécsi magyar nagykövet. 1959–1963 között külügyminiszter-helyettes, majd ezután öt évig az MSZMP KB külügyi osztályának vezetőjeként dolgozott. 1968–1973 között a külügyminiszter első helyettese, majd 1983-ig külügyminiszter.
külügyminiszter-helyettessel, aki időközben tanácskozott
Péter János
[X] Péter János (1910–1999), eredetileg református lelkész, püspök. Az 1956-os forradalom idején lemondott püspöki méltóságáról. 1956 decemberétől a Kulturális Kapcsolatok Intézete kormánymegbízottja, 1957-től elnöke. A külügyminiszter első helyettese 1958-tól, majd külügyminiszter 1961-től 1973-ig.
külügyminiszterrel is. Ennek eredményeként a Sirály II. szárnyashajó megkapta az engedélyt az indulásra azzal a feltétellel és utasítással, hogy ha nem kap vízumot Bécsben, akkor forduljon vissza.

A kirándulók végül elindultak az „ismeretlenbe", gondolván, ha időközben mégsem születik kedvező döntés, akkor legfeljebb a bécsi hajóállomásról visszafordulnak. Az izgalmakkal teli indulás után a hajót Komáromban kikötésre szólították fel, mivel megérkezett a DDSG távirata, hogy a vízum nélkül utazók bécsi tartózkodása bizonytalan. A távirat szövegét a vezetők nem hivatalos értesítésnek értékelték, így nem is gondoltak arra, hogy a hajó visszaforduljon. A Komáromból kifutó hajó újabb távirata jelezte, hogy a tárgyalások tovább folytatódnak. Ennek tudatában az utasok fellélegeztek, és tovább folytatták útjukat Bécs felé.  

Az első meglepetés akkor érte őket, amikor az osztrák vízi csendőrség a Bécs előtti Hainburgnál kikötésre kényszerítette a hajót. A vízi csendőrség egyik őrnagya felsőbb utasításra közölte, hogy a hajó nem folytathatja útját, és azt a javaslatot terjesztette elő, hogy a vízummal rendelkezőket a DDSG gépkocsijával Bécsbe szállítják, a hajó többi, vízummal nem rendelkező utasával pedig a Sirály forduljon vissza. 

A csoport vezetőjének tiltakozására azonban - miután a csendőrség kapcsolatba lépett az osztrák belügyminisztériummal - folytathatták útjukat Bécs felé. Az első „érintkezés" tehát nem látszott valami túlzottan barátságosnak. Az még inkább feltűnt a csoport tagjainak, hogy Bécs határában a vízi csendőrök motorosai várták a Sirályt, s kíséretükkel jutottak Bécsbe, a MAHART ottani

kikötőjébe
[X] A MAHART bécsi kikötője kb. egy km-re volt a Reichsbrücke állomástól.
, ahol megjelent
Peterlunger
[X] Dr. Oswald Peterlunger (1909–1985). 1947-től 1966. június 1-ig a bécsi rendőrség főnöke. Ezt követően lett az állambiztonság főnöke a szövetségi belügyminisztériumban.
 
miniszteri tanácsos, a bécsi rendőrség főnöke, és közölte, hogy az osztrák hatóságok a belügyminiszter utasítására nem adják ki a vízumokat. Mindez azt jelentette, hogy a hajó kiköthetett, de a protokollhoz hozzászokott utasai nem szállhattak ki.

Hiába közölték, hogy a csoportnak semmilyen politikai jellege és szándéka nincs, egyszerű emberek, akik jutalomkiránduláson vannak. A bécsi rendőrség főnöke kijelentette, hogy „változtatni a helyzeten nem tud", és mindazt, amit a magyarok mondtak, tolmácsolni fogja az illetékeseknek. Ez újabb reményt nyújtott a résztvevőknek, de az nagyon meglepte őket, hogy a partszakasz addigra már hemzsegett a rohamrendőröktől. Nem sokkal a bécsi rendőrfőnök távozása után, osztrák vámhivatalnokok és pénzügyőrök lepték el a hajót, s hozzáfogtak a vámvizsgálathoz. Ezt az utasok kifogásolták, mivel a vámvizsgálatra csak akkor lett volna joguk, ha a magyar csoportot beengedik az országba és az utasok partra szállhatnak, vagy ha ott vízumot kapnak. Ugyanakkor a vizsgálat azt a reményt kelthette a csoport tagjaiban, hogy további tárgyalások folynak a vízum megadását illetően. A vámvizsgálathoz elkérték az utasok névsorát, és beléptették a vízummal rendelkezőket. A vízum nélkülieknek azt mondták, hogy csak „később" nyilatkozhatnak helyzetükről. Az ellenőrzés során „az utasok minden csomagját kinyittatták, és beletúrtak mindenbe, minden papírcsomót alaposan megvizsgáltak". A hajó büféjét is elszámoltatták és az úti okmányokat átvizsgálták. A vámvizsgálat befejezése után mintegy két órán keresztül hírzárlatot rendeltek el.

Este kilenc órakor a magyar követség képviselői közölték a csoporttal, hogy az osztrák hatóságok véglegesen megtagadták a vízumot, az utasoknak reggelig a hajóban kell maradniuk, s reggel 8 órakor, egy újabb vámvizsgálat után a hajónak dolgavégezetlenül vissza kell fordulnia Budapestre.  

A Reichsbrücke

Újabb fejlemény akkor következett be, amikor a bécsi rádió bemondta, hogy a Sirály II. szárnyashajó nem érkezik Bécsbe. A Reichsbrücke hajóállomásnál várakozó mintegy 40-60 embert addigra kb. kétszáz rohamrendőr vette körül, a Sirály II. szárnyashajót pedig a MAHART bécsi kikötőjében, négyszeres rendőrkordonnal zárták le, minden oldalról fényszórózták, senkit nem engedtek a part közelébe, az újságírók és a fényképészek is csak messziről figyelhették, és fényképezhették a hajót. A bécsi rendőrfőnök személyesen vezette „a part megtisztítását". Senkit sem engedtek partra szállni, még a hajó szovjet állampolgárságú gépészét sem, aki szabályos angol és orosz nyelvű osztrák vízummal ellátott útlevéllel rendelkezett.

Indokként
[X] MNL OL XXVIII–M–4–OGy. 22/X. 20. 1962. (1741/a)
azt hozták fel, hogy „nincs négynyelvű tengerész
útlevele".

A helyzetet úgy fogták fel, hogy a vízum megtagadása a választásokkal kapcsolatos és a „belügyminiszter műve", aki a jobboldalt akarja kiengesztelni, mert egy fasiszta jobboldali tüntetést nem védett meg a kommunista ellentüntetéstől Dél-Ausztriában. Egyébként is meg akarják buktatni a belügyminisztert. 

A kirándulók mindenesetre az októberi hideg éjszakát a Duna vízén, fűtetlen hajóban és az üléseken szorongva töltötték.

Reggel váratlanul megismétlődött az esti szigorú vámvizsgálat, kiegészítve azzal, hogy ekkor már a kapitány fülkéjét és a büfét is átforgatták. A hajó reggel 9 óra után dolgavégezetlenül indult vissza Budapestre. A hajót a vízi csendőrség a határig elkísérte. 

Az incidensről az október 21-én, vasárnap reggel megjelenő osztrák napilapok is cikkeztek. A polgári Illustrierte Kronen Zeitung szalagcímében „Trójai szárnyashajó"-nak titulálta a Sirályt, alcímében pedig a hangzatos „50 magyar »komcsi« vízum nélkül beúszott - de nem engedték partra őket" címet kapta. A cikk esti „bújócskajátéknak" nevezte a Birodalmi Híd (Reichsbrücke), a Kereskedelmi Kikötő és a Téli Kikötő között kibontakozó eseményt. Mivel a „békeharcosok" propagandatevékenysége iránt Bécsben „kevésbé érdeklődnek", megtagadták a vízumot, de „ennek ellenére jöttek", tehát a magyar turistákat tették felelőssé az esetért, sőt

kijelentették
[X] MNL OL XXVIII–M–4–OGy. 22/X. 20. 1962. (1741/a)
, hogy azok, akik „nem tartják tiszteletben az osztrák határ-előírásokat, alaposan elgondolkodhatnak és elképzelhetik, mi történne akkor, ha egy osztrák hajó 50 osztrákkal vízum nélkül Budapestre jönne". 

A kommunista Volksstimme 1962. október 21-ei számában „Lehullott a vasfüggöny. A meghívott Sirály szárnyashajót a határon feltartóztatták - Ötven magyarnak megtiltották a beutazást" címmel számolt be az eseményről. 

Az újságokban megjelent cikkek fő hangsúlya a vízum nélküli utazásra terelődött. Arról, hogy miért nem kapták meg a magyarok a vízumot, az újságok nem írtak, de támadták a Nemzetközi Békeintézetet, mivel azzal vádolták, hogy „struccpolitikát" folytat. A lapokból nyilvánvalóvá vált, hogy a hatóságok tudtak a magyarok Intézettel való kapcsolatáról. Ez a bizonytalan, visszahúzódó magatartás az osztrákokat erősítette. 

A Béketanács kiadott nyilatkozatában

Afritsch
[X] Josef „Beppo” Afritsch (1901–1964), szocialista politikus. 1945 és 1959 között a bécsi városi tanács és a bécsi tartományi parlament tagja. 1959–1963 között Ausztria belügyminisztere.
 belügyminisztert tette felelőssé a kialakult helyzetért, aki úgy rendelkezett, hogy „a választások előtti időszakban nagyobb külföldi turistacsoportok látogatása nem kívánatos". Tiltakoztak ez ellen az egyoldalú és az osztrák semlegességgel összeegyeztethetetlen intézkedés ellen, mivel „az ilyen jellegű korlátozások nem állnak fenn a nyugati külfölddel szemben".

Dezséry László 1962. október 22-én készült jelentése megállapítja, hogy az Osztrák Kommunista Párt és a baloldali erők nem szenvedtek károsodást ettől a nagy fölhajtástól, egyrészt azért, mert a lapokból világosan kitűnt, hogy mintegy 40-60 fő ellen mozgósították jóformán az egész rendőrséget, másrészt a Duna nemzetközi vízi út, s a magyarok nem követtek el provokációt azzal, hogy Bécsig hajóztak, mivel a magyar felségterületet képező hajó fedélzetét nem hagyták el.

 
 

A Rakéta szárnyashajó belseje

 Rakéta szárnyashajó vezetője Kilátás a nyitott hátsó peronról

A jelentés szerint a fordulat az ügy értékelésében akkor következett be, amikor október 21-én a bécsi rádió esti híradásában már nem adott újabb hírt az incidensről, csupán azt közölte, hogy a hajó dr. Bélay József MAHART vezérigazgatóval Bécsbe érkezett, és ott bemutatkozó látogatást tett. Ebből úgy gondolták, hogy „az osztrák hatóságok szeretnék meg nem történtté tenni az eseményeket".

Az eljárásban résztvevő csendőrök, a vámőrök és a DDSG vezérigazgatója együttes véleménye szerint nem emlékeznek olyan esetre, amikor „ilyen nagymérvű készültséget láttak volna". A hivatalos szervek képviselői többször hangot adtak azon véleményüknek, hogy „nem értik az eljárás szokatlanságát, és meg vannak győződve arról, hogy ez nem használ az osztrák-magyar kapcsolatoknak". A hajó ételszolgálatának alkalmazottai pedig

kijelentették
[X] MNL OL XXVIII–M–4–OGy. 22/X. 20. 1962. (1741/a)
, hogy „ilyen szigorú vámvizsgálat még magyar hajón nem történt".

Dezséry László javasolta egy nyilatkozat kiadását a magyar rádióban és a sajtóban. A nyilatkozat szerint a hajó utasainak mindvégig reményük lehetett a vízumra, ugyanis annak elutasításáról semmilyen hivatalos értesítést nem kaptak. Leszögezte, hogy a hajónak joga volt nemzetközi folyón megkísérelni az eljutást Bécsig, és számítva a két ország barátságára, azt remélni, hogy ott vízumot kapnak. A magyar hajó útjáról az osztrák határtól mindvégig tudtak az osztrák belügyi szervek, azok tudtával és engedélyével folytatta útját Bécsig. Az utasoknak nem volt politikai megbízatásuk, programjuk, hiszen a Hazafias Népfront egyszerű alkalmazottai voltak, akik saját öltségükön mentek jutalomkirándulásra, vízumuk elutasítását ezért joggal érezték „méltánytalannak". Véleménye szerint a foganatosított rendőri készültség és intézkedés „szokatlanul eltúlzott volt", az emberekkel való embertelen bánásmód, a vámvizsgálat pedig „jogtalan és durva". Ugyanakkor a magyar csoport távol állt attól, hogy provokációt hajtson végre vagy az osztrák belpolitikai helyzetben zavart okozzon. Végezetül leszögezte, hogy az osztrák hatóságok eljárása egyedül belpolitikai okokkal magyarázható, és a hidegháborús hangulatkeltés és hisztéria céljait szolgálta.

A magyar televízió munkatársai képeket készítettek az osztrák akcióról, és javasolták ennek bemutatását dokumentumfilmként. A Petőfi Rádió 1962. október 20-án az esti, 18 órai Hazai hírekben

számolt be
[X] Magyar Rádió Zrt. Műsordokumentum- és Irattár. 1962. október 20. – VT/B. Mo/Re. TV.: Ipper.
a „Sirály 2 Bécsben" útjáról. 

Az eseményről készült jelentés végül felvetette, hogy az osztrák-magyar futballmérkőzésre utazó osztrák állampolgárokkal szemben „nem kellene-e valamilyen kisebb mérvű retorziót alkalmazni". Ezt azonban cáfolja a Népszabadság 1962. október 23-án megjelent cikke, mely szerint a magyar hatóságok „a mai napig több mint hétezer vízumot adtak ki" a vasárnapi válogatott labdarúgó-találkozóra hazánkba látogató osztrák

futballrajongóknak
[X] MNL OL XXVIII–M–4–OGy. 22/X. 20. 1962. (1741/a)
.

Hogy egyes osztrák körökre milyen veszélyekkel járt volna a félszáz magyar turista bécsi útja - s végül is miért nem adták meg a vízumot - a mai napig nem derült ki a levéltári forrásokból. Összegzésként azonban elmondható, hogy 1963-ban a józanság és az európai idegenforgalom érdeke meggyőzte a két ország vezetését, és megindulhatott a Budapest-Bécs között - Pozsony érintésével - a menetrendszerű járat, és tart napjainkig. A menetrendszerű járat hivatalosan 1964. május 14-én indult meg, és akkor Bécsben ennek az eseménynek ünnepi külsőséget is

adtak
[X] MARCZIS ERVIN: Harminc év óta szárnyakon is MAHART szárnyashajózás, 1962–1992. Közlekedéstudományi Szemle, 1993. június.
. 

Források

 

 

 

 

 

 

 

                    Jelentés az Országos Béketanács által Bécsbe rendezett hétvégi kirándulásról                   


                    Dezséry Lászlónak, az Országos Béketanács titkárának feljegyzése az eseményről                   

 

Címkék: 
Kádár-rendszer [2]
MAHART [3]
KPM [4]
DDSG [5]
szárnyashajó [6]
Sirály [7]
NIKEX [8]
Hazafias Népfront [9]
Országos Béketanács [10]
Bécs [11]
Duna [12]
Kiadás: 
13. évfolyam (2013) 3. szám

Forrás webcím:https://www.archivnet.hu/kuriozumok/szarnyashajo_fogsagban.html?oldal=3

Hivatkozások
[1] https://www.archivnet.hu/kuriozumok/szarnyashajo_fogsagban.html [2] https://www.archivnet.hu/cimkek/kadar-rendszer [3] https://www.archivnet.hu/cimkek/mahart [4] https://www.archivnet.hu/cimkek/kpm [5] https://www.archivnet.hu/cimkek/ddsg [6] https://www.archivnet.hu/cimkek/szarnyashajo [7] https://www.archivnet.hu/cimkek/siraly [8] https://www.archivnet.hu/cimkek/nikex [9] https://www.archivnet.hu/cimkek/hazafias-nepfront [10] https://www.archivnet.hu/cimkek/orszagos-beketanacs [11] https://www.archivnet.hu/cimkek/becs [12] https://www.archivnet.hu/cimkek/duna