A MALÉV utasszállítógépének katasztrófája

1975. január 15-én a Berlinből utas nélkül hazatérő repülőgép ferihegyi repülőtér leszállópályájának csapódott, és a kilenc tagú személyzet szörnyet halt. A korabeli jegyzőkönyvek és a repülési naplók a baleset körülményeit mutatják be.

6.

MAGNETOFON VISSZAHALLGATÁSI JEGYZŐKÖNYV

Felvétetett 1975. január 27-én az LRI Irányítástechnikai Osztály Vételtechnikai Üzemeltető Részlegének hivatalos helyiségében.

Visszahallgatásra kerültek a MALÉV Forgalmi Diszpécser Szolgálatának telefonbeszélgetései 1975. január 15-én 1200-1722 között. A jegyzőkönyvben az MA 801 HAMOA, ill. az MA 801/A HA MOH járatokra vonatkozó, ill. ezekkel kapcsolatos beszélgetések kerültek rögzítésre.

(részlet)

12. csat.           161750      B: Igen.
                                               I : Az Aeroflottal mi van?
                                               B: Az még Belgrádban van egyelőre.
                                               I : Hallják, mit csinálnak, miért nem törlik, vagy nem tudom mit
                                                   tökölődnek?
                                               C: A MALÉV 801 Alfa, az elmaradt Berlinből 1620-ra jön, ha 
                                                   jön.
                                               B: Jó, köszönöm!
                                               I : Ez utast is hoz?
                                               B: Nem hoz.
                                               I : Üres, köszi.

B = Bencsik Vilmos MALÉV forgalmi diszpécser
I = Információ
C = Control

12. csat.           163050            Sz: Tessék?
- :   Ne haragudjon, Ildikó vagyok, ismételten. Most az a problémám, hogy ez a gép, ami Berlinből jön, az az amelyik ma elment?
Sz: Mind a kettő jön drága!
- :   Ja! Épp azt akartam kérdezni mi az ami hétfőn van?
Sz: Az egyik 1610-re jön.
- :   A mai.
Sz: A mai és amelyik már elment régebben az pedig 1620-ra 
      jön.
- :   Köszi, ne haragudjon!
Sz:  Úgyse fog, úgyse fog leszállni!
- :   Hát most megint úgyse fog, de legalább valamit a közelben.
Sz:  Hát magára úgy lehet számítani, ilyen időt csinál 
       nekünk!
- :    Na jó, de ez az alkonyati romlás, ez bele volt kalkulálva!
Sz:  Alkonyati romlás? És ha én négy napig kinn van a gépem
       Berlinben?
- :    Na jó, az más lapra tartozik, most ezen nem vitatkozom,
       de ez alkonyati romlás.
Sz:  Az a szerencséje, hogy nem a Rákosi időben élünk! Most
       már elvinné az ÁVO mint szabotázst!
- :   /Nevetve/ Kösz, kösz.
Sz:   Nem hagynám!
- :    /nevetés/ Köszi szépen, ez jó volt! Viszi!

Sz = Szalay Károly, MALÉV forgalmi diszpécser

12. csat.           165140            Sz: Tessék?
                                               - :   Gerőfi Ibolya vagyok.
                                               . :   A hétfőn lemaradt járataink közül, akkor ebben a pillanatban 
                                                    már csak a Frankfurt van Belgrádban.
                                               Sz: Igen.
                                               - :   És az Erfurt van Erfurtban.
                                               Sz:  Igen.
                                               - :   És a Berlinnel mi van? A hétfői Berlinnel?
                                               Sz: Azok jönnek haza, de hogy mi lesz velük, azt nem tudom, 
                                                     valószínűleg Debrecenbe fognak menni.
                                               - :   Értem, tehát útban hazafelé és itt most ismét rossz az idő, 
                                                     tehát úgy néz ki, hogy Debrecenbe mennek.
                                               Sz: Igen.
                                               - :   Értem. Akkor a mai Berlinről sem tudunk?
                                               Sz: Ugyanez.
                                               - :   Értem.

                        170730            Sz: Tessék!

- :  24-es vagyok, tisztelettel, érdeklődöm MALÉV gépek után,
     hogy mi várható?
Sz: Óra tízre, óra húszra jönne két 18-as, szerintem nem fog
      Leszállni, elmennek Debrecenbe.
- :   Igen, úgy néz ki, hogy nem fognak leszállni!
Sz: Úgy néz ki!
- :   Most kéne leszállni az Aladárnak, húszra meg az izének, a 
      Helénnek.
Sz: Igen.
- :   Külföld se jött semmi, ugye?
Sz: Nem.
- :   Jó, köszi szépen, szevasztok!

13. csat.           171040            - :  Igen.
                                               B:  Halló, a MALÉV 550-es elgurult 1605-kor.
                                               - :  Nem igaz.
                                               B: ..... /érthetetlen szöveg/
                                               - : na jól van és mi van a 801-essel?
                                               B: Az most jön, most van valamikor felettünk, és aztán majd
                                                   megpróbálkozik.
                                               - : Jó, köszönöm!
                                               B: Várjál, mert egy telexet akarnak átnyújtani...

12. csat.           171520            Sz: Tessék?
                                               - :   Érdeklődni szeretnék érkező gépeink iránt

.
                                               Sz: Most húsz körül kell, hogy leszálljon kettő, de nem fog 
                                                     leszállni, valószínű!
                                               - :   Köszönöm!
                                               Sz:  Kérem.

                        172000            Sz: Tessék?
                                               - :   MALÉV Berlin.
                                               Sz: Mi van vele?
                                               - :   Leszáll, vagy nem száll le?
                                               Sz: Hát mit tudom én, az majd a pilótától függ! Még nem szállt 
                                                     le.
                                               - :   Még nem szállt le, jó, köszi.
                                               Sz:  Csók.

/ Szalay Károly ismeretlen női hanggal beszélt./

                        173310            - :  Igen.
                                               - :  Mi volt ez, nem tudjátok?
                                               - :  Fogalmam sincs.

Megjegyzés:    A Diszpécser telefonokon 30-40 másodperces szünetekkel folyamatos 
                        beszélgetés volt, jegyzőkönyvezésre csak az MA 801 és MA 801/A járatokra 
                        vonatkozó beszélgetések kerültek.

                                                                 

kmf.

/Bosnyák Ede/                                                                        /Moys Péter/
MALÉV oktató rádiós-navigátor                                                        mb. osztályvezető

MOL. XIX-H-1-pp-9 26. d. (Magyar Országos Levéltár - Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium - Központilag iktatott iratok - 26. doboz.)

Ezen a napon történt május 24.

1915

Az Osztrák–Magyar Monarchia hadiflottája támadás-sorozatot intéz több adriai olasz hadikikötő és ipartelep ellen, válaszul az előző esti...Tovább

1949

A Szovjetunió feloldja a berlini blokádot.Tovább

1958

A Varsói Szerződés Politikai Tanácskozó testületének moszkvai ülése.Tovább

1989

A szocializmus, mint társadalmi-gazdasági rendszer lekerült a XX. század napirendjéről, s legfeljebb történelmi perspektívái lehetnek. De...Tovább

Magunkról

A Magyar Országos Levéltár 2001-ben alapította – a levéltáros szakmában annak idején teljesen újszerű kezdeményezésként – a 20. század történelmével foglalkozó elektronikus forrásközlő folyóiratát, az ArchívNetet. Az évente hat alkalommal megjelenő lap egyre növekvő olvasólétszámmal rendelkezik, és nemcsak a szakemberek, hanem a történelem iránt érdeklődők széles táborának tudásvágyát is igyekszik kielégíteni.

Az ArchívNet 2016-ban tartalmilag és formailag is megújult. A politika-, diplomácia-, művelődés- és hadtörténet mellett az eddigieknél is erőteljesebben vannak jelen a gazdaság- és társadalomtörténeti témák, nagyobb hangsúlyt kapnak a napjainkban egyre népszerűbbé váló személyes dokumentumok (naplók, memoárok, levelezések). Tematikus számok jelennek meg, az új felület pedig korszerűbb, átláthatóbb, rendezettebb a korábbinál.

Akárcsak az elmúlt két évtizedben, az ArchívNet a jövőben is publikálási lehetőséget kíván nyújtani az 1867 utáni korszakkal foglalkozó magyar és külföldi levéltárosok, történészek, pedagógusok, diákok, doktoranduszok számára. Írásaikat a szerkesztőség címére várjuk!

A Szerkesztőség

Beköszöntő

Megjelent az ArchívNet első száma 2022-ben

Tisztelt Olvasók!

Örömmel adjuk hírül, hogy megjelent az ArchívNet idei első száma. Ezúttal a lap külön tematikával nem rendelkezik, azonban célunk továbbra is változatlan: írásos örökségünk bemutatása áll a fókuszban. Különlegesnek nevezhető a mostani szám amiatt is, mivel egy történettudományi vitának, továbbá a 2021. október 14-én megrendezett 20. századi gazdaság- és társadalomtörténeti források régi és új olvasatai című konferencián elhangzott előadások nyomán született esettanulmányoknak, forrásbemutatásoknak is helyt adunk.

Az ArchívNet 2021. évi 4-5. számában jelent meg Csikós Gábor és Ö. Kovács József tollából az Elbeszélés és történeti magyarázat ‒ „Magyar agrárcsoda” és a források vétójoga című írás, amelyet Varga Zsuzsanna angol nyelvű könyve inspirált. A vidéktörténeti témájú publikációhoz Honvári János, a Széchenyi István Egyetem professor emeritusa kívánt megjegyzéseket fűzni, amelyeknek helyt ad az ArchívNet. Lapunk ugyanígy helyt ad Csikós Gábor és Ö. Kovács József számára is, hogy reagáljanak Honvári János gondolataira. Szerkesztőségünk örömmel biztosított az ArchívNet hasábjain helyszínt a vitának, ugyanakkor fontosnak tartjuk leszögezni, hogy a válasz és viszontválasz publikálásával a disputát lezártnak tekintjük.

A 20. századi gazdaság- és társadalomtörténeti források régi és új olvasatai című konferencián felszólalók a levéltári iratállományt és adathordozókat, mint forrásanyagot az eddigiektől eltérő megvilágításban mutatták be. A szóban elhangzottakat a terveink szerint írásban is megismerheti a nagyközönség az ArchívNet hasábjain. A sokrétű megközelítést alkalmazó előadók közül elsőként ketten, Balázs Gábor és Ordasi Ágnes jelentkezik esettanulmánnyal, akik egy-egy, elsősorban gazdaságtörténethez köthető iratanyagot mutatnak be más aspektusból. Balázs Gábor a 19. század legvégére nyúlik vissza bemutatott forrásával: a MÁV személyzeti iratanyagából kiemelt példával prezentálja, hogy egy adott kérvény miként lehet például forrása a családtörténet- vagy társadalomtörténetírásnak. Ordasi Ágnes pedig arra mutat rá, hogy egy felszámolásra ítélt bankfiókról készült jelentés milyen módon jelenthet forrást a politika- és társadalomtörténetírás számára.

Rajtuk kívül Kosztyó Gyula és Seres Attila írása kapott helyet az idei első számban. Kosztyó Gyula kárpátaljai levéltári forrásokon keresztül ismerteti meg az olvasót azzal a felfokozott közhangulattal, amely 1918 őszén volt tapasztalható a területen az első világháború elvesztése, valamint a bizonytalan hatalmi helyzet miatt. Seres Attila szintén ukrajnai forrásokat használt fel, hogy felhívja a figyelmet a magyar-szovjet határon 1956-1957 folyamán embercsempészettel foglalkozó szovjet katonák történetére.

Tájékoztatjuk egyben a Tisztelt Olvasókat, hogy a 2021. évi 6. számot követően L. Balogh Béni távozott az ArchívNet főszerkesztői posztjáról, feladatait az idei első számtól kezdve Miklós Dániel vette át. A jelenleg öttagú szerkesztőség (Balogh János Mátyás, Főcze János, Miklós Dániel, Takács Ábel és Wencz Balázs) köszöni L. Balogh Béni éveken át tartó munkáját, és további szakmai sikereket kíván számára.

Budapest, 2022. február 28.

Miklós Dániel
főszerkesztő