Elkezdődik a Watergate-ügy bírósági eljárása.Tovább
A MALÉV utasszállítógépének katasztrófája
1975. január 15-én a Berlinből utas nélkül hazatérő repülőgép ferihegyi repülőtér leszállópályájának csapódott, és a kilenc tagú személyzet szörnyet halt. A korabeli jegyzőkönyvek és a repülési naplók a baleset körülményeit mutatják be.
6.
MAGNETOFON VISSZAHALLGATÁSI JEGYZŐKÖNYV
Felvétetett 1975. január 27-én az LRI Irányítástechnikai Osztály Vételtechnikai Üzemeltető Részlegének hivatalos helyiségében.
Visszahallgatásra kerültek a MALÉV Forgalmi Diszpécser Szolgálatának telefonbeszélgetései 1975. január 15-én 1200-1722 között. A jegyzőkönyvben az MA 801 HAMOA, ill. az MA 801/A HA MOH járatokra vonatkozó, ill. ezekkel kapcsolatos beszélgetések kerültek rögzítésre.
(részlet)
12. csat. 161750 B: Igen.
I : Az Aeroflottal mi van?
B: Az még Belgrádban van egyelőre.
I : Hallják, mit csinálnak, miért nem törlik, vagy nem tudom mit
tökölődnek?
C: A MALÉV 801 Alfa, az elmaradt Berlinből 1620-ra jön, ha
jön.
B: Jó, köszönöm!
I : Ez utast is hoz?
B: Nem hoz.
I : Üres, köszi.
B = Bencsik Vilmos MALÉV forgalmi diszpécser
I = Információ
C = Control
12. csat. 163050 Sz: Tessék?
- : Ne haragudjon, Ildikó vagyok, ismételten. Most az a problémám, hogy ez a gép, ami Berlinből jön, az az amelyik ma elment?
Sz: Mind a kettő jön drága!
- : Ja! Épp azt akartam kérdezni mi az ami hétfőn van?
Sz: Az egyik 1610-re jön.
- : A mai.
Sz: A mai és amelyik már elment régebben az pedig 1620-ra
jön.
- : Köszi, ne haragudjon!
Sz: Úgyse fog, úgyse fog leszállni!
- : Hát most megint úgyse fog, de legalább valamit a közelben.
Sz: Hát magára úgy lehet számítani, ilyen időt csinál
nekünk!
- : Na jó, de ez az alkonyati romlás, ez bele volt kalkulálva!
Sz: Alkonyati romlás? És ha én négy napig kinn van a gépem
Berlinben?
- : Na jó, az más lapra tartozik, most ezen nem vitatkozom,
de ez alkonyati romlás.
Sz: Az a szerencséje, hogy nem a Rákosi időben élünk! Most
már elvinné az ÁVO mint szabotázst!
- : /Nevetve/ Kösz, kösz.
Sz: Nem hagynám!
- : /nevetés/ Köszi szépen, ez jó volt! Viszi!
Sz = Szalay Károly, MALÉV forgalmi diszpécser
12. csat. 165140 Sz: Tessék?
- : Gerőfi Ibolya vagyok.
. : A hétfőn lemaradt járataink közül, akkor ebben a pillanatban
már csak a Frankfurt van Belgrádban.
Sz: Igen.
- : És az Erfurt van Erfurtban.
Sz: Igen.
- : És a Berlinnel mi van? A hétfői Berlinnel?
Sz: Azok jönnek haza, de hogy mi lesz velük, azt nem tudom,
valószínűleg Debrecenbe fognak menni.
- : Értem, tehát útban hazafelé és itt most ismét rossz az idő,
tehát úgy néz ki, hogy Debrecenbe mennek.
Sz: Igen.
- : Értem. Akkor a mai Berlinről sem tudunk?
Sz: Ugyanez.
- : Értem.
170730 Sz: Tessék!
- : 24-es vagyok, tisztelettel, érdeklődöm MALÉV gépek után,
hogy mi várható?
Sz: Óra tízre, óra húszra jönne két 18-as, szerintem nem fog
Leszállni, elmennek Debrecenbe.
- : Igen, úgy néz ki, hogy nem fognak leszállni!
Sz: Úgy néz ki!
- : Most kéne leszállni az Aladárnak, húszra meg az izének, a
Helénnek.
Sz: Igen.
- : Külföld se jött semmi, ugye?
Sz: Nem.
- : Jó, köszi szépen, szevasztok!
13. csat. 171040 - : Igen.
B: Halló, a MALÉV 550-es elgurult 1605-kor.
- : Nem igaz.
B: ..... /érthetetlen szöveg/
- : na jól van és mi van a 801-essel?
B: Az most jön, most van valamikor felettünk, és aztán majd
megpróbálkozik.
- : Jó, köszönöm!
B: Várjál, mert egy telexet akarnak átnyújtani...
12. csat. 171520 Sz: Tessék?
- : Érdeklődni szeretnék érkező gépeink iránt
.
Sz: Most húsz körül kell, hogy leszálljon kettő, de nem fog
leszállni, valószínű!
- : Köszönöm!
Sz: Kérem.
172000 Sz: Tessék?
- : MALÉV Berlin.
Sz: Mi van vele?
- : Leszáll, vagy nem száll le?
Sz: Hát mit tudom én, az majd a pilótától függ! Még nem szállt
le.
- : Még nem szállt le, jó, köszi.
Sz: Csók.
/ Szalay Károly ismeretlen női hanggal beszélt./
173310 - : Igen.
- : Mi volt ez, nem tudjátok?
- : Fogalmam sincs.
Megjegyzés: A Diszpécser telefonokon 30-40 másodperces szünetekkel folyamatos
beszélgetés volt, jegyzőkönyvezésre csak az MA 801 és MA 801/A járatokra
vonatkozó beszélgetések kerültek.
kmf.
/Bosnyák Ede/ /Moys Péter/
MALÉV oktató rádiós-navigátor mb. osztályvezető
MOL. XIX-H-1-pp-9 26. d. (Magyar Országos Levéltár - Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium - Központilag iktatott iratok - 26. doboz.)
Tartalomjegyzék
Ezen a napon történt október 03.
Magunkról
A Magyar Országos Levéltár 2001-ben alapította – a levéltáros szakmában annak idején teljesen újszerű kezdeményezésként – a 20. század történelmével foglalkozó elektronikus forrásközlő folyóiratát, az ArchívNetet. Az évente hat alkalommal megjelenő lap egyre növekvő olvasólétszámmal rendelkezik, és nemcsak a szakemberek, hanem a történelem iránt érdeklődők széles táborának tudásvágyát is igyekszik kielégíteni.
Az ArchívNet 2016-ban tartalmilag és formailag is megújult. A politika-, diplomácia-, művelődés- és hadtörténet mellett az eddigieknél is erőteljesebben vannak jelen a gazdaság- és társadalomtörténeti témák, nagyobb hangsúlyt kapnak a napjainkban egyre népszerűbbé váló személyes dokumentumok (naplók, memoárok, levelezések). Tematikus számok jelennek meg, az új felület pedig korszerűbb, átláthatóbb, rendezettebb a korábbinál.
Akárcsak az elmúlt két évtizedben, az ArchívNet a jövőben is publikálási lehetőséget kíván nyújtani az 1867 utáni korszakkal foglalkozó magyar és külföldi levéltárosok, történészek, pedagógusok, diákok, doktoranduszok számára. Írásaikat a szerkesztőség címére várjuk!
A Szerkesztőség
Szerzőink figyelmébe ajánljuk jelzetelési és hivatkozási útmutatónkat, amely megegyezik a Levéltári Közleményekével.
Beköszöntő
Tisztelt Olvasók!
Megjelent online forrásközlő folyóiratunk idei negyedik száma. Friss lapszámunkban négy egymástól témájukban eltérő forrásismertetést tárunk Önök elé szerzőink tollából. A publikációk ugyanakkor abban megegyeznek, hogy fordulópontokhoz köthetők: legyen szó személyes sorsfordítókról vagy nagyobb huszadik századi eseményekről.
Az időrendet követve kívánkozik előre Kovács Péter (levéltáros, Magyar Nemzeti Levéltár Komárom-Esztergom Vármegyei Levéltára) publikációja. A szerző elsősorban a helytörténet számára mutat be új forrásokat a komáromi városháza építésre vonatkozóan. A beruházás szükségessége azonban kötődik egy fordulóponthoz, mivel a trianoni békeszerződés értelmében Komárom városa kettészakadt: a történelmi központ a városházával Csehszlovákiához került, így a Duna jobb partján, Magyarországon maradt településen szükség volt egy új hivatali épület felhúzására.
Egy konkrét személyes fordulópontot mutat be forrásismertetésében lapunk korábbi főszerkesztője, L. Balogh Béni (tudományos munkatárs, Eötvös Loránd Tudományegyetem Társadalomtudományi Kutatóközpont, Kisebbségkutató Intézet). A forrásszöveg egy 1929-ben Déván rendezett spiritiszta szeánsz jegyzőkönyve, amely nagy hatással volt Petru Grozára, Románia későbbi miniszterelnökére. A politikus kommunista fordulata ugyanis éppen ezekben az években zajlott, a „Kun Béla szellemével” való társalgás pedig mély benyomást tett rá, egyben kihatott Groza jövőbeli gondolkodására.
Bacsa Máté (doktorandusz, Eötvös Loránd Tudományegyetem) a második világháború utáni kényszermigrációs időszak egyik, sokak életvitelében fordulópontot jelentő, kiemelt eseménysorára, a magyar-csehszlovák lakosságcserére vonatkozó dokumentumokat mutat be két részes forrásismertetésének első részében. A publikáció elsősorban az 1945 és 1950 között létező Nógrád-Hont vármegyében működő magyar összekötők működését mutatja be források segítségével.
Szintén két részes forrásismertetéssel jelentkezik Horváth Jákob (doktorandusz, Eötvös Loránd Tudományegyetem), amelynek első részében egy olyan esetet mutat be, amely konspirációs teóriaként igen nagy népszerűségnek örvendett a közelmúltban – egyben pedig egy „elmaradt fordulópontként” is lehet rá tekinteni. A Mikroelektronikai Vállalatot 1982-ben a magyar állam azzal a céllal hozta létre, hogy tartani tudja a lépést a hidegháború utolsó évtizedében egyre inkább felgyorsuló tudományos-technikai forradalomban. A MEV telepén 1986 tavaszán történt pusztító tűzeset azonban meghiúsította ezt az tervet. A forrásismertetésből az is kiderül, hogy a tűzeset kapcsán nem érdemes konteóról beszélni, azonban biztosítási csalásról már annál inkább.
Negyedik számunk szerzőinek köszönjük a kéziratokat, szerkesztőségünk pedig továbbra is várja következő lapszámaiba a 20. századi forrásokat ismertető írásokat gazdaság-, intézmény-, hely-, politika- és társadalomtörténeti témákban.
Budapest, 2025. szeptember 30.
Miklós Dániel
főszerkesztő