Hogyan zajlottak a létszámcsökkentések 1946-ban?

A B-listázások hátteréről

„A közhivatalok megtisztítása: hadművelete a demokráciának. Ezt a hadműveletet tervszerűen, fegyelmezetten és a győzelem teljes elhatározottságával kell végrehajtanunk. A feladat nehéz. Csak a legmegbízhatóbb, megközelíthetetlen, értelmes és erélyes elvtársak alkalmasak eredményes ellátására. Aki tehát tisztogató bizottságba szóló megbízást kap, tekintse megbecsülésnek és érezze át a milliós munkásság sok évtizedes mozgalmával szemben a teljes felelősséget.”

A fentiekből jól látható, hogy a Szakszervezeti Tanács mit várt el kiküldötteitől: Legyen lélektelen pártkatona, cinikus kiszolgáló csavar a gépezetben. A 80 000 főre tehető elbocsájtottak

ismeretében kijelenthető, hogy a feladatukat jól látták el. Miután teljesítették a leépítési munkát, belőlük alakult ki a káderező hálózat magja. Később ők válogatták ki a párt számára a megfelelő, megbízható

A kiküldött a főtitkár eredeti aláírásával ellátott megbízólevelet kapott, amelyet működése alatt magánál kellett tartania, amit a munka végeztével, vagy leváltása esetén vissza kellett szolgáltatnia. A delegált tag egy erre a célra készült iratborítékot kapott kézhez, amely a működéséhez szükséges anyagot tartalmazta. A boríték belső és külső rovatai a tisztogató munka elősegítését szolgálták, használatához külön tájékoztató készült. Az iratborítékot a legsúlyosabb fegyelmi felelősség tudatában kellett őrizni. A boríték mellé a küldött megkapta az

is. A kapott tájékoztató anyag tartalmazta a rendelet részletes magyarázatát, amely az 5000/1946. sz. jogszabályt pontról pontra szétszedte, és megmutatta a küldött számára a „helyes" értelmezést. A magyarázat minden mondata a leépítések hatékonyabbá tételével íródott, egyértelmű célja a közalkalmazottak politikai alapú elbocsátása volt. Erre utal például az a magyarázat, miszerint elbocsátani kizárólag a rendelet 2. bekezdése alapján lehet (akik nem szolgálják az ország demokratikus szellemű újjáalakítását, akik nem szorgalmasak, rátermettek), mivel a demokrácia és az adózók ellen elkövetett súlyos vétek, ha a 3. bekezdés alapján bocsátják el az alkalmazottakat (akik hivatali tennivalók ellátása szempontjából nélkülözhetőek). Ezeken kívül felkészítő anyaggal látták el az elbírálandó hivatal szervezetéről, alkalmazottairól, valamint megkapta az adott hivatal megtartandó és elbocsátandó alkalmazottairól szóló A hivatal általános politikai és működési jellemzőiről is kapott háttér információkat (arra szolgált, hogy a küldött minél alaposabb vitát folytathasson, az egyes személyekről is). Kötelező volt továbbá a napi jelentéstétel, e célra külön űrlapokat adtak a delegált személynek. A jelentést - amely súlyos titoknak minősült - felettesének, az ellenőrnek kellett átadnia.

Minden közalkalmazottról a hivatalfőnöke és annak helyettese külön-külön minősítést készített. Az alkalmazottaknak ugyanakkor - főnökük kivételével - egymást is minősíteniük

A hivatalvezetőket legközelebbi két felettesük minősítette. Ezt követően még a munkahelyen egy kérdőívet kellett kitölteniük az alkalmazottaknak, amely 24 kérdést tartalmazott. A kérdések között szerepeltek személyes adatok (név, eltartottak száma, születési idő stb.), a munkájukra vonatkozó kérdések (alkalmazás módja, fizetési fok, szolgálati beosztás, munkakör stb.), és igyekeztek képet alkotni az illető politikai tevékenységéről is (háborús eseményekkel kapcsolatos érintettség, elhagyta-e szolgálati helyét, igazolási szám stb.). A leépítő bizottság előtt egy újabb 12 kérdésből álló kérdőívet kellett kitölteniük az elbírált alkalmazottaknak. E kérdések fele a dolgozó politikai álláspontját kívánta megállapítani, ezt követte az anyagi, kárpótlási igény felmérése (mióta dolgozik, 60. életévét betölti-e, fizetési kategória, családi állapot, vagyon).[14] Minden kérdésre adott válasz pontokat ért (például, ha nyugatra távozott -10 pont, ha a „felszabadulás" után nyomban jelentkezett +2 pont), és ezeket a minősítési lapon összeadva kapták meg a minősítési számot. A hivatalvezető az adatlapokat és a minősítési lapokat gondos rendben (ágazatonként, azon belül szakonként külön válogatva, illetve teljesen külön csoportosítva a leépítésre javasoltakat) az elé terjesztette. A bírálók az alkalmazottak neve mellé számokat is írtak 1-10-ig, majd az eredményeket elosztották az elbírálók számával, és kiértékelték. Ezután a bizottság meghallgatta az alkalmazottakat, a hivatalfőnököt, szükség esetén bizonyítási eljárást is folytattak, amelyről jegyzőkönyvet vezettek. Az előkészítő bizottság - a hivatal főnökén kívül - a szakszervezeti helyi csoport, a szakszervezeti központ, a pártok, esetleg egyéni bejelentések meghallgatása után megállapította, hogy ki az, akit elbocsátani kívánnak. Erről határozatot hoztak, aláírták, majd egy példányt megőriztek, egyet pedig az alkalmazott kapott meg. Az előkészítő bizottságok működésük befejeztével jelentést tettek az illetékes intéző és a keletkezett iratokat átadták. Az elbocsátottak a határozat átvétele utáni ötödik napig észrevételt tehettek ügyükkel kapcsolatban, amelyet az illetékes hatóság elbírált, abban az esetben, ha a dolgozó minősítési száma elérte a +5-öt. Ellenkező esetben azonnal visszautasították panaszát. Az alkalmazottak így egyszerű számokká változtak, hiszen az illetékes hatóság a rendeletnek megfelelően elbocsátotta azokat, akiknek értékelési száma alacsonyabb volt, mint a többié, ha nem volt meg a leépítendő létszám. Azonos értékelési számú alkalmazottak közül a rövidebb idő óta szolgálókat, vagy a fiatalabbakat

A bürokráciában dolgozókat egyöntetűen reakciósnak minősítették, hogy a politikai alkalmatlanság kinyilvánításával indokolják a leépítéseket. Az 1950-es évekre átalakult, de mondhatjuk úgy is, hogy leépült maga a szakma is. Leépült, mert leépítették. Rákosi rendszerének nem volt szüksége a szakértelemre, félt is tőle. A közigazgatás személyi állománya kicserélődött, a korábbi kispolgári jelleg megszűnt, a szakmai hozzáértést felváltották a politikai megbízhatóság szempontjai. Mindezek következtében a hivatalok hatékonysága is leépült, az iskolai követelmények megszűntek, tömegessé vált az egyszerű lélekölő, rutinszerűvé váló szellemi munka, a hivatalok pusztán csak követték központi szervek utasításait. Munkások a hivatalba - hivatalnokok a fizikai munka területére: sorsok, pályák íve változtak meg, egzisztenciák mentek tönkre, családok hullottak szét a B-listázás következményeként. Így zajlottak tehát a létszámcsökkentések 1946-ban.

Cikkem készítésénél a következő őrzési helyekről használtam fel levéltári forrásokat: Budapest Főváros Levéltára (BFL IV. 1409.v - Budapest Székesfőváros Polgármesterének iratai, B-lista iratok); Politikatörténeti és Szakszervezeti Levéltár (PIL I/274/15. 35 ő. e. - Pártok, Magyar Kommunista Párt, Közigazgatási, Jogügyi osztály, B-listázással és a revízió előkészítésével, lebonyolításával kapcsolatos iratok); (PIL - XII/1/6. 213. és 214. ő. e. Politikatörténeti és Szakszervezeti Levéltár, Szakszervezetek Központi Levéltára, Szakszervezeti Tanács (SZT), SZT apparátus, Az igazoló bizottságok és B-lista bizottságok szakszervezeti tagjai számára készült feljegyzések, útmutatók. Iratok a B-lista rendelet előkészítéséről, jogszabály-tervezetek és véleményezésük.)
 

Ezen a napon történt augusztus 02.

1914

Német csapatok jelennek meg Luxemburgban, válaszul Franciaország mozgósítja haderejét.Tovább

1934

Hindenburg német elnök halála után Adolf Hitler megszerzi az elnöki és a kancellári hatalmat is (vezér és nemzeti kancellár lesz).Tovább

1945

Véget ér a potsdami konferencia, többek közt megállapodás születik a mai lengyel-német határról (Odera-Neisse határvonal) és Berlin négy...Tovább

1945

A Beneš-dekrétumok megfosztják állampolgárságuktól a szlovákiai magyarokat.Tovább

Magunkról

A Magyar Országos Levéltár 2001-ben alapította – a levéltáros szakmában annak idején teljesen újszerű kezdeményezésként – a 20. század történelmével foglalkozó elektronikus forrásközlő folyóiratát, az ArchívNetet. Az évente hat alkalommal megjelenő lap egyre növekvő olvasólétszámmal rendelkezik, és nemcsak a szakemberek, hanem a történelem iránt érdeklődők széles táborának tudásvágyát is igyekszik kielégíteni.

Az ArchívNet 2016-ban tartalmilag és formailag is megújult. A politika-, diplomácia-, művelődés- és hadtörténet mellett az eddigieknél is erőteljesebben vannak jelen a gazdaság- és társadalomtörténeti témák, nagyobb hangsúlyt kapnak a napjainkban egyre népszerűbbé váló személyes dokumentumok (naplók, memoárok, levelezések). Tematikus számok jelennek meg, az új felület pedig korszerűbb, átláthatóbb, rendezettebb a korábbinál.

Akárcsak az elmúlt két évtizedben, az ArchívNet a jövőben is publikálási lehetőséget kíván nyújtani az 1867 utáni korszakkal foglalkozó magyar és külföldi levéltárosok, történészek, pedagógusok, diákok, doktoranduszok számára. Írásaikat a szerkesztőség címére várjuk!

A Szerkesztőség

Szerzőink figyelmébe ajánljuk jelzetelési és hivatkozási útmutatónkat, amely megegyezik a Levéltári Közleményekével.

Beköszöntő

Tisztelt Olvasók!

 

Megjelent forrásközlő folyóiratunk, az ArchívNet idei harmadik száma. Friss lapszámunkban négy forrásismertetést olvashatnak, amelyek témájukat és keletkezési helyüket is tekintve meglehetősen széttartóak: utóbbira példa, hogy a bemutatott források közül egyet Melbourne-ben, egyet pedig Rómában vetettek papírra – s ezek tematikailag is eltérnek egymástól. Előbbi egy résztvevő visszaemlékezése az 1933-as gödöllői világjamboree-ra, a másik pedig egy beszámoló olaszországi magyar kolónia helyzetéről.

 

Az időrendet tekintve Kosztyó Gyula (levéltáros, Magyar Nemzeti Levéltár Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Levéltára, történész, kutató, Erőszakkutató Intézet) publikációja az első, amelyben az akkor zajló országos események helyi lecsapódását mutatja be levéltári források segítségével: az 1918–1919-es impériumváltások okozta, finoman szólva is turbulens időszakának tiszadobi eseményeit – külön kiemelve az Andrássy-kastély feldúlását – prezentálja írásában.

 

Várdai Levente (történész muzeológus, Janus Pannonius Múzeum) különleges forrásra hívja fel a figyelmét ismertetésében: ausztráliai kutatóútja során bukkant rá egy eseményen elhangzott beszéd leiratára, amelyben az 1933-as gödöllői cserkész világtalálkozó egy Victoria állambeli résztvevője tekintett vissza az eseményre. A közölt forrás nemcsak a jamboree mindennapjait, vagy épp az európai út állomásait írja le, hanem az is kiolvasható belőle, hogy az 1930-as évek ausztrál fiataljai számára milyen „kultúrsokkot” jelenhetett a magyarországi tartózkodás.

 

Már a hidegháborús időszakból közöl forrást Németh László Imre (nyugalmazott lelkész, pápai prelátus), amely azonban kötődik a második világháború lezárását közvetlenül követő időszakhoz. Kada Lajos 1952-ben az Amerikai Magyar Katolikus Liga kérésére állította össze jelentését, amelyben az olaszországi magyarok helyzetéről számolt be, akik között még nagy számban voltak olyanok, akik menekültként érkeztek az országba, és még ekkor is különböző táborokban éltek.

 

Deák András Miklós (történész, nyugalmazott diplomata) ismertetésében olyan forrásokat mutat be, amelyek új információkkal szolgálhatnak Mindszenty József édesanyja, Kovács Borbála 1960-ben bekövetkezett halálával és temetésével kapcsolatban. Utóbbi esemény hozadéka volt, hogy a magyar külügyminisztérium fenyegető fellépése miatt az Associated Press és a Reuters tudósítói végül nem utaztak el a temetésre, amelyen amerikai követség tagjai nem, de francia és olasz diplomaták jelen voltak.

 

Szerzőinknek köszönjük a kéziratokat, felhívjuk egyben leendő szerzőink figyelmét, hogy az ArchívNet szerkesztősége továbbra is várja a huszadik századi forrásokat ismertető írásokat gazdaság-, intézmény-, hely-, politika- és társadalomtörténeti témákban.

 

Budapest, 2025. július 23.

Miklós Dániel

főszerkesztő