Véget ér a verduni csata, az első világháború egyik legfontosabb ütközete.Tovább
Források a felvidéki magyarok sorsáról a második világháború után
„Amikor a most uralmon lévő csehszlovák parancsnokság Rozsnyóra került, az ő kormánybiztosuk a magyar iskolákat bezárással fenyegette, de ezt az orosz parancsnokság letiltotta, a magyar tanítás tovább folyt, sőt az orosz parancsnok a premontrei gimn[áziumi] igazgató előtt azt a kijelentést tette, a csehszlovák vezető előtt, hogy ti minket becsaptatok, azt mondottátok, hogy a felvidéki terület mind szlovák, s minél tovább tartózkodom itt, annál jobban tapasztalom, hogy ez a vidék teljesen magyar.”
Wagner Ferenc, pozsonyi meghatalmazott jelentése a külügyminiszternek és minisztériumi tervezet a levélből adódó feladatokra
Wagner Ferenc, pozsonyi meghatalmazott jelentése a külügyminiszternek és minisztériumi tervezet a levélből adódó feladatokra
a.
Az áttelepítendő magyarok érdekvédelmére Pozsonyba kirendelt meghatalmazott 1946. július 23-i jelentése a külügyminiszternek a magyarok anyanyelvi művelődési hiányáról
Meghatalmazott az Áttelepítendő Magyarok Érdekvédelmére Csehszlovákiában
Pozsony, 1946. július 23-án
Tárgy: Anyanyelvi művelődési lehetőségek hiánya Csehszlovákiában
Csehszlovákia magyar nemzetisége három iskolaéve jogfosztottságban él.
Az első években a dolog természeténél fogva legkiáltóbb sérelemnek a vagyonjogi bizonytalanság, majd pedig a most már intézményesen folyó vagyonelkobzás bizonyult.
Évek múltán amikor [a] vagyonából kiforgatott kisebbségi magyarság közellátási viszonyai (élelmezés, ruházkodás) még mindig jóval magasabb szinten állnak, mint az anyaállamban, mint centrális probléma felvetődik a beiskolázás, s általában az iskolai oktatás elmaradása. A magyarság kulturális helyzetképe az alábbi kategóriákat mutatja:
I. Növendékek szlovák tannyelvű iskolákba jártak. A felszabadítás óta ezeknek száma fokozatosan emelkedett. Az orosz hadsereg megnyitotta [a] magyar iskolákat, azok kivonulása után a csehszlovák hatóságok egytől-egyik beszüntették. A magyar nemzetiségű növendékek a szlovák tannyelvű iskolákban a fajvédelmi rendelkezések következtében hátrányban vannak, pl. a pozsonyi szlovák egyetem kisebbségi magyar hallgatói külföldi állampolgárokként kezeltetnek, a külföldi hallgatókra kiszabott magasabb (kétszeres) díjakat fizetik stb. Ez évi október 1-én a tervek szerint, a kisebbségi magyarok lehallgatott féléveit az esetben beszámítják, ha addig az időpontig a csehszlovák köztársaság teljes joghatályú állampolgáraivá válnak, azaz, ha megszerzik a csehszlovák állampolgárságot.
II. A módosabb szülők, főleg a hozzájuk tartozó napszámba járó vagy természetbeni juttatásért tanító pedagógusokkal - titokban - magánúton taníttatják gyermekeiket anyanyelven.
III. A gyermekek teljesen nélkülözik mind az államnyelvi, mind pedig az anyanyelvi oktatást-nevelést. Ezeknek száma látszik a legnagyobbnak.
A jelenleg uralkodó, nevelés lélektani szempontból helyrehozhatatlanul káros helyzetre felhívom Miniszter úr figyelmét azzal, hogy az illetékes vallás- és közoktatásügyi Miniszter Úr, valamint a lakosságcsere kormánybiztosa már jó előre foglalkozzanak ezzel a kérdéssel az áttelepítésre kerülő magyar családok sok ezer gyermeke érdekében.
Dr. Wagner Ferenc s. k.
min[iszteri] o[sztály] tan[ácsos]
hivatalvezető
Jelzet: MOL XIX-I-1-e-154-3. tétel-93142-1946. (Magyar Országos Levéltár, Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium Külföldi Kulturális Kapcsolatok Ügyosztálya). Egyszerű másolat.
b.
Pro domo és átirat-tervezet a lakosságcsere kormánybiztosának a pozsonyi meghatalmazott jelentéséből adódó feladatokról
Az áttelepítésre kerülő csehszlovákiai magyarok érdekvédelmére kiküldött megbízottnak a Külügyminisztériumnak hozzánk is megküldött jelentése a csehszlovákiai magyar kisebbséghez tartozó tanulóifjúság problémáival foglalkozik.
Iskoláztatás szempontjából három csoportot állapít meg. 1.) Az első csoportba sorolja azokat, akik tisztán szlovák tanítási nyelvű iskolába járnak. 2.) A második csoportba tartozók: (módosabb) szülők állástalan pedagógusokkal magánúton taníttatják gyermekeiket. 3.) A gyermekek teljesen nélkülözik a tanítást. A helyzetet a jelentés „nevelés lélektani szempontból helyrehozhatatlanul káros"-nak minősíti, s egyben a VKM intézkedését is kéri az áttelepítésre iskoláztatására vonatkozóan.
Véleményünk szerint - a jelentés kívánságán túlmenően - a jelenlegi csehszlovákiai magyar oktatásügy szomorú állapotával kapcsolatban két, illetőleg kettős problémával kellene foglalkozni. Külön probléma a Csehszlovákiában maradók és külön a kiutasításra kerülőkkérdése. A Csehszlovákiában maradó magyar gyermekek iskoláztatásának problémájával azonban jelen pillanatban nem áll módjában foglalkozni. E kérdés szoros összefüggésben van azzal, hogy miképpen döntenek a párizsi békekonferencián a csehszlovákiai magyarság sorsáról; megoldása, sőt, még a megoldási lehetősége felvetése is meghaladja a VKM hatáskörét. Ennek ellenére meg kell állapítanunk, hogy a határon túl maradt magyarságnak a jelentésben vázolt helyzete több, mint elszomorító. Előadónak éppen egyik közelálló családtagján keresztül volt alkalma tapasztalni, hogy a mai Csehszlovákia szlovák nyelvű iskolája a gyermeki lélekre különben is romboló idegen nyelvű iskolákon túlmenőenagresszíven és pokoli tervszerűséggel igyekszik kiölni a gyermekből mindent, ami a magyarsággal kapcsolatos. Ott, ahol a szülői ház ezt ellensúlyozni tudja, magántanító alkalmazásával, vagy legalább azzal, hogy valamelyik szülő rendszeresen foglalkozik a gyermekével, az iskola nem éri el ily gyorsan kitűzött elidegenítő célját, mint szeretné, bár a szülői ház és az iskola viszálya-pöre itt is lelki hasadást eredményez, és a tanuló további lelki fejlődésére mérhetetlenül rossz hatással van. Ott, ahol a szülőnek sem anyagi eszközei nincsenek, sem pedig idő nem áll rendelkezésre, hogy gyermekének iskolai fejlődésével foglalkozzék, vagy lassú elszlovákosodás, vagy pedig színvonal-süllyedés lesz ennek a rendszernek az eredménye. Különösen áll ez a gyermekeknek arra a nem kis csoportjára, akik teljesen ki vannak rekesztve mindennemű művelődési lehetőségből csak azért, mert magyarok. Mióta a művelt világ államai bevezették a kötelező népoktatást, nincs rá példa, hogy tanulók ezrei iskola és tanító nélkül maradjanak, csak azért, mert egy bizonyos nemzetiséghez tartoznak.
Mint említettük, sajnos a Csehszlovákiában maradó kisebbséggel kapcsolatban csak a tudomásul-vételre szorítkozhatunk; e kérdés eldöntése és a benne való intézkedés a nemzetközi fórumok hatáskörébe tartozik. Tudtunkkal a csehszlovákiai magyarság üldözésének egyéb problémáival kapcsolatban ez a kérdés is ott szerepel a magyar békedelegáció tárgyalási anyagában. Ami új, s amit eddig még nem hallott a magyar közvélemény: az egyetemi hallgatóknak nemzetiségi, ill. faji alapon való háttérbe szorítása. Mint oly sok más a mai csehszlovák intézkedések közül, ez is végzetesen hasonlít a letűnt nemzetiszocialista korszak intézkedéseihez. Felvetődik a kérdés: nem lehetne-e fölkérni a magyar egyetemeket, hogy a világ egyetemeinek figyelmét felhívják erre a szomorú tényre s a humánum nevében fölkérjék őket: tiltakozzanak az ellen, hogy még ma is van ország, ahol a tanulni vágyó hallgatók között származás, anyanyelvszempontjából tesznek különbséget.
Az áttelepítésre kerülő gyermekek iskoláztatásának kérdése már a VKM hatáskörébe tartozik. Tekintettel arra, hogy az áttelepítésre bármikor sor kerülhet, már most meg kellene kezdeni erre vonatkozólag az előkészületeket. Az érdekvédelmi meghatalmazott jelentése szerint „sok ezer" gyermekről van szó, tehát a kérdést intézményesen kellene megoldani, különösen a népoktatás vonalán. A lakosságcsere kormánybiztosával egyetértésben ki kellene jelölni néhány olyan budapesti és vidéki iskolát, ahol - lehetőleg - a Felvidékről származó tanítók külön módszerrel és esetleg külön, erre a célra készített alkalmi tanterv alapján kísérelnék meg helyrezökkenteni az áttelepített szülők gyermekeinél előállt lelki-szellemi hiányokat.
Az előkészítő munkálatoknál állandó összeköttetést kellene teremteni a lakosságcsere kormánybiztosával. A népiskola I-IV. osztályára külön átmeneti és alkalmi tantervet kellene készíteni a Felvidékről nemrég kiutasított és a mai lelki-szellemi helyzetet jól ismerő pedagógusok bevonásával. E tanterv elkészítésénél feltétlenül figyelembe kellene venni azokat a szempontokat, melyeket fentebb kifejtettünk, különösen az idegen nyelvű, idegen szellemű és agresszívan magyar-ellenes iskola lélekmérgező hatásának szempontját. E célból a minisztérium illetékes ü.o.-inak [ügyosztályainak] és az OKT-nek [Országos Közoktatási Tanácsnak] a részvételével értekezletet kellene tartani. Mindezek alapján - első lépésként - tisztelettel bemutatjuk a következő kiadványtervezetet:
Magyar-csehszlovák lakosságcsere kormánybiztosa
Budapest
Géza u[tca] 2.
Mellékelten tisztelettel megküldöm a Csehszlovákiából áttelepítendő magyarok érdekvédelmére meghatalmazottnak a csehszlovákiai magyarság iskolaügyi helyzetéről szóló jelentését. E jelentés szerint sok ezer gyermek áttelepítése várható Magyarországra, akik már három iskolai éven keresztül vagy idegen nyelven vagy általában nem tanultak. Kívánatosnak tartanám a áttelepítésre kerülő gyermekek hibáján kívül történt mulasztása helyrehozatala céljából a kérdés intézményes megoldását s ezért tisztelettel kérek választ a következő kérdésekre:
1.) az áttelepítésre kerülő előreláthatóan sok ezer családot hol fogják elhelyezni?
2.) amennyiben esetleg átmenetileg a családok egyes csoportokban egy-egy kerülnek elhelyezésre, az elhelyezés előkészítésénél történik-e gondoskodás megfelelő népiskolai helyiségről?
3.) van-e tudomása a Kormánybiztosságnak arról, hogy az áttelepítésre kerülők között tanítók is vannak, s ha igen, kb. hányan?
4.) Körülbelül melyik időpontban kerül az áttelepítés lebonyolításra?
Bp., 1946. VIII. 23.
Sziklay [László]
Időközben a csehszlovákiai menekült tanítók, tanárok, tanügyi alkalmazottak, nép- és középiskolai tanulók, egyetemi hallgatók gondozására ügyosztályunkon külön ügycsoport alakult. A kérdés elintézésére azóta az ügycsoport gondozásában szabályozása folyik [!]. Jelen ügydarab tehát intézkedést nem igényel:
Irattárba!
Bp., 1946. XII. 14.
Sziklay [László]
Jelzet: MOL XIX-I-1-e-154-2. tétel-93142-1946. (Magyar Országos Levéltár, Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium Külföldi Kulturális Kapcsolatok Ügyosztálya). Eredeti, gépelt és kézzel aláírt belső feljegyzés.
c.
Ütő Lajos feljegyzése Wagner Ferenc jelentéséhez
Az alábbi két észrevételem szíves mérlegelését kérem:
1. A pozsonyi egyetemen folyó fasiszta-módszer vázolt túlkapásai elleni tiltakozásra a Pázmány Péter tudományegyetemet kellene felkérni, amelyik szózattal fordulhatna a világ összes demokratikus egyetemeihez.
2. Az áttelepítés folytán Hazánkba került magyar tanulók központosított oktatását gyakorlatilag nem tartom kivihetőnek. Hanem, ezzel szemben, véleményem szerint arra kell vigyázni, hogy szülőik letelepedése után, oktatásuk a legközelebbi megfelelő iskolában azonnal megkezdődhessék, hogy annak semmi akadálya ne lehessen, s hogy a tanítók, tanárok tartsák kötelességüknek velük megkülönböztetett figyelemmel foglalkozni.
Részükre átmeneti tanterv készítését, ugyancsak gyakorlati meggondolásból, nem javaslom. Általában, hiszem, hogy az egészséges gyermeki lélek megfelelő környezetben hamar fog regenerálódni. A tragédia a Szlovákiában maradók életében fog bekövetkezni, ha csak nemzetközi jogszabályok nem jönnek lelkük megmentésében segítségre.
VIII/23
Ütő Lajos
Ui. A kérdés elsősorban az egyetemi-, majd az iskolaügyi osztályokkal tartanám célszerűnek megbeszélni.
Jelzet: MOL XIX-I-1-e-154-3. tétel-93142-1946. (Magyar Országos Levéltár, Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium Külföldi Kulturális Kapcsolatok Ügyosztálya). Eredeti, kézírásos feljegyzés.
Tartalomjegyzék
Ezen a napon történt december 18.
Magunkról
A Magyar Országos Levéltár 2001-ben alapította – a levéltáros szakmában annak idején teljesen újszerű kezdeményezésként – a 20. század történelmével foglalkozó elektronikus forrásközlő folyóiratát, az ArchívNetet. Az évente hat alkalommal megjelenő lap egyre növekvő olvasólétszámmal rendelkezik, és nemcsak a szakemberek, hanem a történelem iránt érdeklődők széles táborának tudásvágyát is igyekszik kielégíteni.
Az ArchívNet 2016-ban tartalmilag és formailag is megújult. A politika-, diplomácia-, művelődés- és hadtörténet mellett az eddigieknél is erőteljesebben vannak jelen a gazdaság- és társadalomtörténeti témák, nagyobb hangsúlyt kapnak a napjainkban egyre népszerűbbé váló személyes dokumentumok (naplók, memoárok, levelezések). Tematikus számok jelennek meg, az új felület pedig korszerűbb, átláthatóbb, rendezettebb a korábbinál.
Akárcsak az elmúlt két évtizedben, az ArchívNet a jövőben is publikálási lehetőséget kíván nyújtani az 1867 utáni korszakkal foglalkozó magyar és külföldi levéltárosok, történészek, pedagógusok, diákok, doktoranduszok számára. Írásaikat a szerkesztőség címére várjuk!
A Szerkesztőség
Szerzőink figyelmébe ajánljuk jelzetelési és hivatkozási útmutatónkat, amely megegyezik a Levéltári Közleményekével.
Beköszöntő
Tisztelt Olvasók!
A lapunk idei ötödik számában négy forrásismertetés olvasható, amelyek közül kettő a második világháború utáni Magyarország külországokkal való kapcsolataiba enged betekintést. A két másik forrásismertetés fő témája ugyan eltér az előzőekétől, azonban ez utóbbiakban is megjelenik – a személyek szintjén – a külfölddel, a külországokkal való kapcsolat.
Időrendben az első Bacsa Máté (doktorandusz, Eötvös Loránd Tudományegyetem) két részes forrásismertetésének a második fele. Ezúttal olyan iratokat mutat be a szerző, amelyek a magyar–csehszlovák lakosságcsere Nógrád-Hont vármegye nyugati felére vonatkoznak: a kirendelt magyar összekötők jelentéseit, akik arról írtak, hogy a településeken miként zajlott a szlovákság körében a csehszlovák agitáció az átköltözés érdekében.
Németh László Imre (nyugalmazott lelkész, pápai prelátus) Mindszenty József és Zágon József halálának 50. évfordulója kapcsán a Szent István Alapítvány levéltárából mutat be egy iratot. Amelyhez kapcsolódóan bemutatja az azt őrző gyűjteményt is. Az ismertetett dokumentum egy Zágon Józseffel lezajlott beszélgetés összefoglalója, amelyet Tomek Vince, a piarista rend generálisa jegyzett le; kifejtve többek között, hogy miként állt Mindszenty személyének, valamint utódlásának kérdése a nemzetközi térben.
Horváth Jákob (doktorandusz, Eötvös Loránd Tudományegyetem) forrásismertetésének második részében a Mikroelektronikai Vállalat létrehozásának előzményeihez kapcsolódóan mutat be egy iratanyagot, amelyet az Államibiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára őriz. Az állambiztonság a saját módszereivel igyekezett hozzájárulni ahhoz, hogy csökkenjen Magyarország technológiai lemaradása: ehhez lett volna szükséges rávenni az együttműködésre az Egyesült Államokba emigrált Haraszti Tegze Péter villamosmérnököt, azonban ez a próbálkozás kudarcba fulladt.
Idén október 3-án avatták fel a néhai brit miniszterelnök, Margaret Thatcher emlékművét Budapesten. Ennek apropóján Pál Zoltán (főlevéltáros, Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltára) idézte fel a Vaslady 1984-es magyarországi látogatását. Az esemény kiemelkedő fontosságú volt nemcsak az év, hanem az évtized számára hazánkban: Thatcher volt ugyanis az első brit kormányfő, aki hivatali ideje során látogatott Magyarországra – a fogadó fél ennek megfelelően igyekezett vendégül látni.
Az idei ötödik számunkban publikáló szerzőinknek köszönjük a kéziratokat. Az ArchívNet szerkesztőségen egyben továbbra is várja a jövő évi lapszámaiba a 20. századi forrásokat ismertető írásokat gazdaság-, intézmény-, hely-, politika- és társadalomtörténeti témákban.
Budapest, 2025. november 14.
Miklós Dániel
főszerkesztő
